دندانپزشکی زیبایی

۱۰ بهمن ۱۳۹۵

دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی یکی از مهم‌ترین درمان‌های رشتۀ دندانپزشکی است که در دو دهۀ اخیر پیشرفت‌های بسیار زیادی را به خود دیده. دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در زمرۀ درمان‌های پر طرفدار در تمام دنیاست. ولی باید گفت در کشور ما اطلاعات چندان دقیق و کاملی از این روش‌های درمانی در اختیار مردم قرار نگرفته است. خواندن این مقاله دربارۀ دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی قطعاً برایتان جذاب خواهد بود.دکتر فرخ آصف‌زاده یکی از متخصصان صاحب نام و مطرح ایران در رشتۀ دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی و مؤلف کتاب‌های متعددی در این رشته هستند.
توضیح: کلیۀ درمان‌هایی که در متن مشاهده می‌کنید توسط آقای دکتر آصف زاده انجام شده است.



 

دندانپزشکی ترمیمی
دندانپزشکی ترمیمی قسمتی از علم دندانپزشکی است که در آن تاج دندان ترمیم و بازسازی می‌شود. در دندانپزشکی ترمیمی هدف ما روکش کردن دندان نیست بلکه ما آن قسمتی از دندان را که سالم مانده حفظ کرده و بافت‌های تخریب شده را با اضافه کردن مواد ترمیمی، بازسازی می‌کنیم. ترمیم با اضافه کردن مادۀ مصنوعی انجام می‌شود که امروزه عمدتاً از جنس کامپوزیت (مواد ترمیمی همرنگ دندان) یا پرسلن (چینی) هستند. البته اگر دندان در حدی تخریب شده باشدکه تاج آن از بین رفته باشد در آن صورت دندان باید روکش شود که در حیطۀ کار پروتز است و به عنوان آخرین تیر ترکش برای حفظ دندان از آن استفاده می‌شود.

دندانپزشکی زیبایی
چیزی که امروزه به عنوان دندانپزشکی زیبایی مطرح می‌شود شامل درمان‌های همرنگ دندان ها با کامپوزیت، لامینیت، روکش‌های تمام سرامیک و بلیچینگ (سفید کردن دندان) است. البته دقت کنید که مثلاً در ارتودنسی هم به نوعی دندانپزشکی زیبایی را داریم که دندان‌های نامرتب، وضعیت زیبا و متناسبی پیدا می کنند. اما اینجا منظور ما از دندانپزشکی زیبایی آن چیزی است که از دندانپزشکی ترمیمی منشعب شده است، یعنی همین مواردی که در بالا ذکر کردیم. نکتۀ بسیار مهم در دندانپزشکی زیبایی این است که زیبا تر کردن شکل و فرم دندان‌ها با حداقل تخریب نسج دندانی همراه بوده و کاملاً محافظه‌کارانه است.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.