روش کاربردی: استفاده از ماتریکس بندتافل مایر شماره یک در دندانپزشکی ترمیمی ( به روش دکتر علی یزدانی)

روش کاربردی:

نوارشماره یک تافل مایر از جنس فولاد زنگ نزن بوده، علاوه برسطح صیقلی و شفافی که دارد،مقاومت کافی را برای فشرده مواد در کنارش، دارا می باشد.

این نوار به علت مقاومت کافی به راحتی ازسطوح تماس بین دندان ها عبور می کندودر محل خود قرار می گیرد و دو بال انتهایی نوار ازبین نقاط تماس دو طرف دندان رد شده، اجازه می دهندنوار، دندان را در برگیرد. این بال ها در هنگامی که نوار در قسمت لیبیال مورد استفاده قرار می گیرد،در قسمت لینگوال هستند و بالعکس در هنگامی که نوار در قسمت لینگوال مورد استفاده است، این بالها در سمت لیبیال یا باکال قرارمی گیرند. بهتراست نوار ابتدا ازیک محل تماس عبور داده شده ودر حالی که قوس داده می شود،قسمت دیگر آن از محل تماس سمت دیگر دندان عبور کند. پس از عبور دو لبه نوار از محل تماس ها، قسمت میانی نوار به آرامی برروی دندان حرکت داده می شود تا به لبه لثه برسد.در این هنگام با رعایت دقت کامل نوار به آرامی به زیر لثه فشار داده می شودتا از بریدگی و صدمه به لثه جلوگیری به عمل آورید.

مقدارزیر لثه رفتن نوار به محل ترمیم و لبه حفره(در صورت وجود حفره)بستگی داردکه معمولاًپس از کنار رفتن لثه، محل ترمیم و مقدار مورد نیاز پوشش دندان با مواد ترمیمی تعیین کننده این نکته می باشد.پس از قراردادن نوار، وج گذاری در نواحی دیستال ومزیال دندان انجام می شودکه سبب عدم حرکت نوار در هنگام ترمیم، جلوگیری از خونریزی وفاصله مختصر دندان از دندان های مجاورخواهد شد. به سبب جداسازی کاملی که در این روش انجام می پذیرد به راحتی می توان مراحل ترمیم را بدون صدمه به دندان های مجاورانجام داد و فضایی که این روش درست می کند قالبی است که نقاط مختلف از دست رفته دندان را می توان به کمک آن بازسازی کرد. 

این روش، ترمیم حفرات کلاسVرا بسیار ساده کرده، زمان انجام ترمیم را به حداقل می رساند.

درساخت ونیرهای مستقیم با استفاده از کامپازیت رزین ها نیز این روش راه حلی کلیدی می باشد و لبه های ونیر ساخته شده به طور مستقیم کاملاً به صورت لبه چاقویی برروی دندان ختم می شوند و هیچ گونه اورهنگ در نواحی مختلف خصوصاً سطوح طرفی وجود نخواهد داشت.

ارزان بودن و قابلیت استریل شدن نوار تافل مایر از مزایای دیگر این روش می باشد.

 

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.