فرنوپلاستی در اعمال ترمیمی و ارتودنسی (روش ابداعی دکتر علی یزدانی به جای عمل فرنکتومی)

در ترمیم های زیبایی دندان های قدامی مخصوصاً بستن دیاستم بین دندان های سانترال بالا، در نظرگرفتن علت بوجود آمدن ناهنجاری موجود امری ضروری است. در اغلب موارد دیاستم بین دندان های سانترال بالابه علت وجود بافتی محکم و فیروزه در این ناحیه می باشد. این بافت که ادامه فرنوم میانی لب بالا است سبب می شود که نتوان ترمیم زیبایی در آن ناحیه قرارداد و دیاستم را به شکل قابل قبولی با مواد هم رنگ دندان بست. 
سال هاست که برداشتن و جراحی این بافت فیبروزه،همراه با برداشتن ادامه آن که همان فرنوم لب بالا می باشدانجام می شود. 
عیب این عمل ازدست رفتن حرکاتی از لب بالا می باشدکه فرنوم در ایجاد آنها نقش دارد.ایجاد اسکار در محل جراحی فرنوم نیز خود معضلی برای بیماران می باشدکه پس از خارج کردن بخیه ماه ها و شاید سالها ظاهر زیبایی ندارد.
دراین قسمت روش دیگری برای برداشتن بافت فیبروزه بین دندان های سانترال معرفی می شود که معایب فرنکتومی کامل در این تکنیک وجود ندارد و مقداری زیادی از بافت مورد نیاز نیز حفظ خواهد شد.
موارداستفاده 
۱-در مواردی از درمان های انجام شده ارتودنسی که فرنوم سبب برگشت فاصله بین دندان های سانترال، که بسته شده اند، می شود. در این موارد معمولاًسخت ترین ومحکم ترین اسپلینت ها نیز کارساز نیستند. بهتراست این کار پس از تشخیص مشکل فرنوم و قبل از شروع درمان ارتودنسی انجام شود.
در بستن دیاستم بین سانترال ها وجود بافت فیبروزه فرنوم معمولاًباعث عدم امکان قرارگیری کامپازیت به شکل مناسب و زیبا در این ناحیه ودر مجاورت فرنوم خواهد شد.
۲-درکارهای ترمیمی هنگامی که قراراست دیاستم یامواد همرنگ دندان بسته شود بافت فیبروزه فرنوم سبب می شودکه نتوان در قسمت مجاور آن، ترمیم زیباو با شکل قابل قبول انجام داد.
۳-در دندانپزشکی اطفال در صورتی که فرنوم اززیر لب بالا شروع شود و به میان دندان های سانترال فرو رود وتا قسمت پالاتالی پاپی ادامه داشته باشد بهتر است یکی دوسال قبل از رویش دندان های کانین دائمی این عمل انجام شود. با انجام در صورت وجود اکلوژن قابل قبول، پس رشد کانین ها شاهد بسته شدن فضای بین سانترال ها خواهیم بود و احتمال نیاز به ارتودنسی به دلیل بسته شدن این فضا به صفر خواهد رسید(در صورتی که مشکلات دیگر نیاز به ارتودنسی را ایجاب نکنند).
روش تشخیص
شاید ساده ترین روش برای تشخیص این گونه فرنوم ها، روش سفید شدن باشد. دراین روش با کشیدن لب بالا به سمت بیرون و بالاو در نتیجه کشیده شدن فرنوم، پاپی بین دندان های سانترال حرکت کرده، رنگ صورتی قرمز تبدیل به رنگ صورتی کم رنگ و یا سفید خواهد شد. در این نوع فرنوم ها که معمولاً در رادیوگرافی نیز شکاف میانی استخوان فک بالا کاملاً بسته نشده است، جراحی و برداشتن بافت فیبروزه قبل از اعمال مورد اشاره فوق، لازم است.
روش عمل
این عمل در ناحیه بافت فیبروزه چسبنده به فرنوم، بین دندان ها انجام می شودو برداشتن  کامل فرنوم به دلایلی که قبلاً ذکر شد هیچ ضرورتی ندارد. اگر به بافت فیبروزه و اطراف آن توجه شود، سه قسمت مشخص در پاپی بین دندان های سانترال دیده خواهد شد که با دو خط عمودی از هم جدا می شوند. در قسمت کناری پاپی در هر طرف، بافت لثه لبه ای وجود دارد که به هیچ وجه برداشتن آنها لازم نیست ودر صورت ازدست رفتن این بافت، جایگزینی نخواهند داشت.این دوقسمت همانطور که گفته شد با دوخط عمودی از قسمت فیبروزه که باید برداشته شود، جدا می گردند.
منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.