بستن دیاستم (روش ابداعی دکتر علی یزدانی)

فضاهای بین دندان های قدامی سال هاست که دغدغه ای برای دندانپزشکان و مراجعین آنها بوده بوده است. این فضاها ظاهری نازیبابه چهره بیماران می دهند و سبب مراجعه آنها ، برای ترمیم به دندانپزشکان می شوند. ترمیم و یا بستن فواصل بین دندان ها در طی سالیان با روش های مختلفی انجام گرفته است.درمان های ارتودنسی یکی از این روش ها می باشد،ولی در مواردی که مشکل بسیارحاد نیست و اختلال اکلوژن نیز وجود ندارد، برای حل این مشکل راههای دیگری پیشنهاد می شود.
اشکال اغلب این روش ها عدم محافظه کارانه بودن آنهاست. تراش دندانها و صدمه به بافت  های سالم دندان های  مجاور دیاستم از اشکالات اغلب این روش ها می باشد. خوشبختانه استفاده از مواد هم رنگ دندان و باندینگ هادر ترمیم دیاستم سبب حفظ بافت های دندانی شده، نیاز مراجعین را به خوبی برآورده می کند.
امروزه می توان گفت که بی خطرترین و کم هزینه ترین راه بستن دیاستم ( در صورتی که ارتودنسی به دلایلی کاربرد نداشته باشد ) استفاده از ترمیم با باندینگ و کامپازیت است. در این قسمت روشی ساده برای بستن دیاستم ارائه می گردد که با در نظر گرفتن شرایط تشخیصی و طرح درمان مناسب در نهایت با استفاده از باندینگ و کامپازیت رزین انجام می پذیرد.

 
منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.