تکنیک In-Office

در این روش محافظت از بافت‌های دهان بسیار ضروری است. این محافظت  به بهترین شکل با استفاده از رابردم صورت می پذیرد، یا اینکه لثه با مواد رزینی مخصوص این کار مانند Ultradent) Opaldam) کاملاً پوشانده می شود.

قبل از بستن رابردم بهتر است لب ها و بافت های لثه ای به خوبی با وازلین پوشانده شوند. در این روش از خمیر یا ژل های با غلظت ۳۰تا ۳۵ درصد هیدروژن پراکساید استفاده می شود که مستقیماً روی سطح دندان ها قرارداده می شوند و با نور یا حرارت فعال می گردند. مطالعات نشان نداده است که نور به تنهایی روند به بلیچینگ را تسریع نمی کند و تنها در صورتی موثر است که این نور منبع حرارت باشد(مثل دستگاه های لایت هالوژن- کوارتز با قدرت بالا و یا دستگاه های پلاسما ارک 《PAC》).
 استفاده از این نورها که حرارت ایجاد می کنند، باعث حساسیت بیشتر دندان ها نمی شوند، ولی به علت دهیدراته کردن سطح دندان که با بلیچینگ ایجاد شده، تداخل ایجاد می کند. پس از اتمام بلیچینگ، دندان ها شسته شده، رابردم برداشته می شود. در صورتی که حین درمان هریک از دندان ها حساس شوند، درمان باید متوقف شده، در جلسه دیگری ادامه یابد. ضمناً اگر بیمار دچار درد و یا سوزش شود، بلافاصله درمان را قطع کرده، رابردم را برمی داریم و بافت های ناحیه را با شستشو می دهیم.(تصاویر1 تا 6)
 

تصویر1:تمیز کردن سطح دندان ها با برس.

تصویر2: قراردادن ماده بلیچینگ روی دندان ها.

 

تصویر3:تاباندن نورPlasma Arc برروی ماده بلیچینگ.

تصویر4: شستشو و حذف ماده بلیچینگ پس از درمان.

تصویر5:تعیین رنگ دندان ها پیش از بلیچینگ.

تصویر6: نمای دندان های سفید شده پس از بلیچینگ.

سفید کردن دندان ها در مطب معمولاً به ۲تا۶جلسه ۳۰تا۴۵دقیقه ای نیاز دارد و مهمترین عامل محدود کننده در انجام این عمل، ایجاد حساسیت دندانی است که تعداد دفعات اعمال ماده را محدود می کند.فاصله بین ملاقات ها  باید حداقل یک هفته باشد تا در این مدت حساسیت دندان ها کمتر شود.
روش سفید کردن داخل مطب برای دستیابی به نتیجه سریع تجویز می گردد و به علت هزینه بالا ، اتلاف وقت مطب (Chairtime) و احتمال حساسیت بیشتر کاربرد محدودتری دارد. پس از انجام بلیچینگ در مطب بیمار باید دوهفته از Home Bleaching استفاده کند.
منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.