تکنیک Home Bleaching

امروزه سفید کردن دندان های Vitalدر خانه بسیار رایج شده است. علت این امر سهولت کاربرد و ارزان تر بودن این روش است. در این از دندان های بیمار قالب گیری شده، روی Cast آن تری بلیچینگ ساخته می شود و ماده سفیدکننده داخل تری ها در سمت باکال دندان ها قرار داده می شود. این ماده نباید به مقدار زیاد داخل تری ریخته شود چرا که از کناره های تری بیرون زده، باعث سوزش لثه و دهان بیمارمی گردد. 
 در این روش برای سفید کردن دندان ها از کار با مید پراکساید ۱۰ تا ۲۰ درصد استفاده می گردد( کاربامید پراکساید ۱۰درصد به ۳ درصد هیدروژن پراکساید و ۷ درصد اوره تبدیل می شود.) کربوپول در مواد بلیچ برای تسریع واکنش اکسیداسیون و غلیظ تر کردن ژل بلیچینگ استفاده می شود.(تصاویر1 تا 7)
 

تصویر1:گرفتن عکس فتوگرافی.

تصویر2: تمیز کردن دندان ها با برس.

 

تصویر3:تعیین رنگ اولیه دندان ها.

تصویر4: تهیه کست از دندان ها.

تصویر5:تهیه تری بلیچینگ.

تصویر6: قراردادن ماده بلیچینگ ( Opalescence  15% (Ultradent

تصویر7 : تهیه تری بلیچینگ.

دراین روش باید درطول درمان،روش استقرار عامل سفیدکننده، دفعات و طول مدت زمان قرارگیری داخل دهان، حساسیت دندانی و تحریکات بافتی و مشکلات مربوط به آنها به بیمار اطلاعات کافی داده شود.
 بیمار باید بداند که ماده سفید کننده را روی تمامی دندان هایی که در حین لبخند قابل مشاهده هستند، بگذارد و مراقب باشد که هنگام گذاشتن و برداشتن تری هیچ گونه آسیبی به بافت های نرم نرسد(تصویر8).
 بهتر است بعد از هر بار استفاده تری را از ناحیه دندان مولر دوم بلند نماید و از ناحیه کانین ها به کمک فشار اندک ناخن به طور کامل خارج کند.
 

تصویر8 : سوختگی لب بیمار به علت تماس با ماده بلیچ.

 باید  به بیمار توصیه شود در زمانی که تری بلیچ داخل دهانش است،از خوردن و آشامیدن اجتناب کرده، دهان خود را نشوید.
بهتراست ابتدا فقط تری یک فک(معمولاًفک بالا)به بیمار داده شودتاهم از ایجاد حساسیت زیاد و عدم تحمل بیمار جلوگیری گردد و هم موفقیت در میزان سفید شدن دندان ها بافک مقابل مقایسه شود. بسته به غلظت ماده بلیچ و نوع آن، زمان ماندگاری تری در دهان متغیر می باشد و بهتر است طبق دستور کارخانه سازنده عمل شود. همچنین باید ب بیمار آموزش داده شود که پس از هر بار استفاده از تری ،آن را شسته، به آرامی با مسواک تمیز کند، سپس آن را در محیطی خنک نگه دارد.
منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.