کلیات کاربرد لیزر در دندانپزشکی ترمیمی

 از زمانی که برای اولین بار اثر لیزرها توسط Maimanدرسال ۱۹۶۱ شناخته شد، کاربردشان در صنعت، درمان های پزشکی و دندانپزشکی مورد بررسی قرارگرفت و امروز جزء تکنیک های مقبول و جدایی ناپذیر در رشته های مختلف درمانی می باشند.
واژه Laserمخفف Light Amplification by stimulated Emission of Radiation است.
لیزرهای پرتوان دندانپزشکی کاملاً در محدوده طول موج مادون قرمز قرار گرفته اند و برحسب محیط یا مدیای داخل دستگاه تولیدکننده لیزر، که از چه جنسی باشد، تقسیم بندی می شوند. این لیزرها عبارتند از:
۱-لیزرهای دیود که درآن از دیود یا لامپ های دوقطبی برای ایجاد نور لیزر کمک گرفته می شود. طول موج متداول ترین این دستگاهها بین ۹۸۰-۸۱۰ نانومتر است و برای جراحی و درمان های بافت نرم لثه بلیچینگ و ضدعفونی داخل کانال های دندانی و تسکین دردهای مفصلی - عضلانی به صورت Low level Laser از آنها استفاده می شود مانند:
 
 (تصویر1) Epic 10 Biolase
 

تصویر1 : Epic 10 Biolase

۲-لیزرهای اِربیوم با طول موج بین ۲۹۴۰-۲۷۸۰نانومتر که برحسب نوع کریستال اِربیوم داخل آن می توانند از نوع Er:YAGباطول موج ۲۹۴۰ نانومتر ویا Er,Cr:YSGG باطول موج ۲۷۸۰ نانومتر باشند.
از لیزرهای اِربیوم می توان برای تراش بافت های سخت دهان و دندان سود جست.
همچنین برای جراحی بافت های نرم و تمیز کردن داخل کانال های دندانی مورد استفاده قرار می گیرند، به همین دلیل به آنها All Tissue Laser نیز گفته می شود.
ازدسته Er, Cr:YSGG می توان به (Waterlase iplus ...(Biolase و از نمونه Er,Cr:YAG می توان به Light Walker اشاره کرد.
۳-لیزرهای Nd:YAG باطول موج ۱۰۶۴نانومتر را نیز می توان برای جراحی بافت نرم لثه و ضدعفونی کانال های دندانی، پس از روت کانال مورداستفاده قرار داد.
۴-لیزرهای Co2با طول موج ۱۰۶۰۰-۹۶۰۰ نانومتر، دارای جذب بالایی در بلورهای هیدروکسی آپاتایت هستند. بعضی از انواع این لیزرها دارای توان بالا و عرض پالسی پایینی می باشند‌. به همین دلیل می توانند با سرعت بالایی بافت سخت را بردارند. ولی به علت قیمت بالای تولید و همچنین اندازه بزرگ دستگاه، فعلاً کارایی تکنیکی زیادی ندارند. از طرفی دیگر انواع متداول این لیزرها هنگام استفاده روی بافت های سخت حرارت زیادی تولید می کنند و عملاً قابل استفاده نیستند. لیزرهای Co2، همچنین برای جراحی بافت نرم نیز بسیار کارآمدند.لازم به ذکر است که مدیای داخل این لیزرها، گاز Co2است.
منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.