ارزیابی روند پیشرفت اهداف

برای ارزیابی روند پیشرفت کار، از برنامه ای مشخص و از قبل طراحی شده استفاده کنید و از خود بپرسید که نیاز به تغییر خود دارید یا نه؟ آیا در مسیر مناسب قرار دارید؟ آیا نیازی است نقشه را تغییر دهید؟ چه چیزی از نقشه اوّلیه خود را فرا گرفته اید؟
اگر پی بردید که کارها به خوبی پیش می روند، گامی به عقب بردارید و از خود چند سوال بپرسید:آیا می خواهید که به هدف خود برسید؟
آیا برای این کار انگیزه دارید؟ اگر جواب به این سوالات (مثبت) باشد، آنگاه از خود بپرسید:چه کار هایی به درستی انجام شده است؟
انجام آن کارها را ادامه دهید. همچنین بپرسید: کدام کارها به درستی انجام نشده اند؟در این صورت نقشه خود را تغییر دهید. یک ضرب المثل چینی دیوانگی را چنین تشریح می‌کند: (انجام همان کار و انتظام نتیجه ای متفاوت). مطمئن باشید که روند انجام کار بیشتر از نتیجه نهایی آن، لذت بخش است. پس این مراحل را طی کنید:
• هدف خود را بنویسید.
• نقشه اجرای خود را طرّاحی کنید.
• مسئولیت ها را به فرد یا افراد مناسب بسپارید.
• نقشه خود را زمان بندی کنید.
•ارزیابی کنید.
•جشن بگیرید.
•به خودتان پاداش بدهید.
 بسیاری از افراد زمانی را که برای برنامه ریزی مسافرت صرف می کنند، برای برنامه ریزی زندگی خود صرف نمی کنند.
اگر می خواهیم به مقصد برسیم نخست باید بدانیم که به کجا می خواهیم برویم. افراد بسیاری در تمام زندگی خود سردرگم هستند و زمان را بیهوده تلف می کنند و بعدها که به گذشته نظر می افکنند، آرزو می کند که کاش کاری متفاوت انجام داده بودند، ولی من دلم می خواهد وقتی به گذشته خود نگاه می کنم، بگویم (خوشحالم که آنگونه زندگی کرده‌ام.)
برای زندگی خود طرحی بریزید و بعد به جزئیات این طرح بپردازید. معمار ساختمان زندگی خود باشید. طرحی  
 راپی افکنید که در آن دوره ای بیست ساله پیش بینی شده باشد. بعد
آن را به دوره های کوتاه تر، از زیاد به کم تقسیم کنید:  ده سال، پنج سال یکسال، ماهانه، هفتگی، روزانه. چند روزی که به صورت مناسب برنامه ریزی شده باشد، منجر به یک هفته ایده آل نخواهد شد که این هفته،  به نوبه خود به ماه های رضایت بخش می انجامد و سال‌هایی پربار را در پی خواهد داشت و در نهایت شما به یک زندگی هدفدار خواهید رسید.
البته تصور نکنید که در طول سالیان زندگی، اهداف تغییر نمی کنند. نوشتن اهداف موجب می‌شود تا در صورت نیاز به تغییرات ضروری بتوانید آن ها را تغییر دهید و همانگونه که خود کامل تر می شوید، اهدافتان را نیز می توانید با تغییرات کامل تر کنید.
برای خود اهداف کوتاه مدت و بلندمدت تنظیم کنید. مطمئن باشید که تنظیم اهداف کوتاه مدت که به خوبی تشریح شده باشند،می توانند موجب تکمیل اهداف بلند مدت شوند.
این جدولِ بسیار راهگشا در هنگام جلسات تیم کاری و جلسات تنظیم اهداف استراتژیک،می تواند بسیار سودمند باشند. این جدول می تواند شما را به سوی تکمیل پروژه هاواهداف خود راهنمایی کند. بعضی مطب‌ها همیشه آن را در تابلو نگه می دارند تا همه افراد تیم از وضعیت هدف آگاهی داشته باشند یا اینکه از آن کپی می‌گیرند و نسخه‌ای از آن را به همه افراد تیم که درگیر اجرای آن پروژه هستند، می دهند تا مطمئن شوند که همه افراد تیم آن را مرور کرده اند.
اهداف و مقاصد
هدف.........
اهداف افراد مسئول زمان رسیدن به هدف ارزیابی روند کار
1-      
2-      
3-      
4-      

 

 

منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.