رابطه پیوسته دوستانه و محبت آمیز با خانواده بیماران

مهارت کلینیکی شما بی‌گمان باید بالا باشد. دانش دندانپزشکی شما باید فوق العاده خوب باشد. اما این فقط کافی نیست. بسیاری از افراد برای شروع وادامه درمان و زمان گذاشتن برای مراجعه به شما و معرفی افراد دیگر، هم به مهارت دندان پزشکی شما توجه می کنند و هم به بسیاری از مسائل دیگر. آنجاست که مهارت مردم داری ضرورت می یابد و تفاوت شما و دیگران در حرفه ای «مردم مدار» بودن است و داشتن یک «ارتباط موثّر».
در ادامه استراتژی نهم و راهکار امتحان شده برای این کار معرفی و به تشریح آن خواهیم پرداخت :
۹-با خانواده بیماران خود پیوسته رابطه دوستانه و محبت آمیز داشته باشید.
 کاری کنید که وقتی بیمارانتان به شما فکر می‌کنند،بهترین تصویر را از شما در ذهن خود داشته باشند. تصویر سنتی دندانپزشکان در ذهن بیماران را تغییر دهید و یک تصویر مثبت ایجاد کنید.
بیماران خود را از جدیدترین تکنیک های روز دندانپزشکی آگاه‌سازید. هر چه شما اشتیاق بیشتری نسبت به مسائل جدید کاری خودتان داشته باشید بیماران شما هم مشتاق تر خواهند شد.
هیچکس بهتر از خود دندانپزشک نمی‌تواند در این موارد اطلاع رسانی کند.انتظار نداشته باشید که دنیای خارج، بیماران شما را در مورد پیشرفت های دندانپزشکی آگاه سازند. باید نقش آموزش دهنده را برعهده بگیرید و مسئولیت آن را بپذیرید. در نظرسنجی های مختلف که در کشورهای گوناگون انجام شده،چهار عامل اصلی زیر به عنوان موانع اشتیاق افراد به درمان‌های دندانپزشکی مطرح شده است:
•نیازی به آنها نمی بینند، کمبود آگاهی در مورد سلامت دهان و دندان.
•ترس از هزینه
•ترس از کارهای دندانپزشکی.
•کمبود زمان و راحت نبودن.
▪️اگر کمبود آگاهی دلیل اصلی برای نرفتن افراد به دندانپزشکی در نوبت اول و نوبت بعدی یادلیل نگفتن 《آری》 به پیشنهادهای درمانی شما در نوبت دوم باشد، بکوشید تا آموزش دهنده خوبی باشید. احساس کنید معلم هستید. تفاوت‌های میان انواع گوناگون شخصیت را فرا بگیرید تا بتوانید آموزش های خود را هماهنگ کنید. از روش ها و مهارت های مناسب و مترقی در ارائۀ موضوع استفاده کنید و در این فرآیند نشاط داشته باشید.
آموزش از چهار نوع مهارت ارتباطی تاثیر می پذیرد: خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن. در زیر درصد استفاده از هرکدام از مهارت های ارتباطی در برخوردهای روزمره آمده است.
خواندن۱۶٪
نوشتن۹٪
صحبت کردن۳۵٪
گوش دادن۴۰٪
همه موارد برای فرآیند آموزش موثرند، هرچند بسیاری از افراد بر این عقیده اند که مهمترین مهارت ارتباطی گوش دادن است. شما به همه  مهارت های ارتباطی برای اینکه بتوانید به صورت موثّر و درست آموزش دهید نیاز دارید و نیز برای یادگیری بیشتر، باید انواع مختلف ابزارهای آموزشی را به کار ببرید، از سوی دیگر وقت گذاشتن و توجه مناسب و همیشگی به روند آموزش شان اجتماعی(پرستیژ) شمارادر پیش چشم بیمارانتان بالاتر می برد.
 
منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.