چگونگی سازگاری با تفاوتهای فردی « بیمار: خانمی بداخلاق و جدّی»

بگذارید یک موقعیت خاص را در نظر بگیریم و دانش برخورد مناسب با تفاوت های شخصیتی را در هر مورد بررسی کنیم.
با این روش شما می توانید به خوبی از فواید سازگاری با افراد مختلف سود ببرید.
-موقعیت:هر بیمار تجربه ای جدید از بیماری را به همراه خود می آورد که این تجربه نیازمند ارزیابی ارزیابی شفاف و گسترده است. شما وقت و زمان ارزیابی را فراهم و بیمار را برای یک قرار ملاقات مشاوره به دفتر خود دعوت می کنید‌.
اگر شما پیشنهادهای خود را به یک روش به همه افراد(چهار دسته متفاوت شخصیتی) با خلق و خوی متفاوت بیان کنید، سه تن از آنها ممکن است بروند!!!!!!! اگر شما روش ارتباطی خود را با تمام بیمارانتان به خوبی تنظیم نکنید، نه تنها از پیشنهادهای شما نتایج مثبتی نمی گیرند، بلکه حتی متوجه آنها هم نخواهند شد.
بررسی ودرک تفاوت های فردی به عنوان نخستین گام در تلاش شما برای پیشرفت مهارت های ارتباطی موثر است. این نکته را خوب به خاطر داشته باشید: ۵۸درصد از موفقیت شما، در مهارت های ارتباطی خواهد بود، در حالی که ۵۱ درصد دیگر به مهارت های تکنیکی شما بستگی دارد.
در زیر به روش برخورد با نوع شخصیت رفتاری بداخلاق و جدی اشاره می شود:
بیمار : خانمی بداخلاق و جدّی
نکاتی که قبل از آمدن او باید در نظر گرفته شود عبارتند از:
-تهیه یک برنامه درمانی کتبی.
-تهیه اطلاعات کتبی و واضح مالی.
-استفاده از وسایل کمکی تصویری.
-برنامه ریزی زمانی مناسب.
-آمادگی برای ارائه مناسب پیشنهادهای متفاوت به این فرد.
نمونه ای از چگونگی آغاز صحبت با این خانم جدی:
"هفته گذشته که برای معاینه و ارزیابی وضعیت دندان های خود به اینجا تشریف آورده بودید، من از شما خواهش کردم که در مورد اهدافی که در رابطه با دندان ها و دهان و لبخندتان دارید، توضیح دهید. شما در مورد اهداف خود آگاه بودید و من به خوبی به صحبت های شما گوش دادم و در هنگام صحبت یادداشت هایی  برداشتم."
"در طول هفته گذشته تمام علائم مشخصّه بیماری و خواسته های شمارا بازبینی کردم و یک برنامه درمانی برای کمک به شما و رسیدن به اهدافی که درباره آن توضیح داده اید، طرّاحی کرده ام."
پیشنهادهای خود را به سرعت ارائه دهید. نکات خاص را شرح دهید. مدّت طول درمان، تعداد قرار ملاقات ها و نمونه هایی از موارد مشابه را نشان دهید؛ در این حالت او می تواند نتایج روش های پیشنهادی شما را ببیند. ولی نمونه های زیادی به او نشان ندهید، خلاصه یکی از کارهایی که شما انجام داده اید کافی است. اولین ملاقات را با آگاهی دادن در مورد مسائل مالی به او به پایان برسانید. به او اطمینان دهید که بهترین برنامه درمانی ممکن را در هر ملاقات برایش فراهم می کنید؛ زیرا شما اهمیّت خواسته ها و برنامه زمانی او را درک می کنید.
از او بپرسید که آیا سوالی ،دارد و یا شما پاسخ های پذیرفتنی به پرسش ها و درخواست های او داده اید یا نه؟
این نکته ضروری است که او بداند شما سخنان اورا شنیده اید و به تصمیماتی که او می گیرد احترام می گذارید و شما همان کسی هستید که او می تواند با اتکا به شما به اهدافش دست یابد.
درباره یک فرد بداخلاق یا جدّی به یادداشته باشید، خلاصه، به موقع، مستقیم و متمرکز عمل کنید.
اهمیّت دادن به اهداف فرد بداخلاق یا جدّی.
اجازه دهید که او بداند شما درگیر اهداف او شده اید و فقط برای کمک به او آنجا هستید و به یاد داشته باشید که او دوست دارد مسئول باشد و مدیریت کند. این فرد، قاطع و سرسخت است. اجازه دهید که او در مراحل تصمیم گیری وارد شود و در حقیقت، احساس کند که این تصمیم همان تصمیم اوست.
منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.