چگونگی سازگاری با تفاوتهای فردی « بیمار: خانمی خوش بین»

بگذارید یک موقعیت خاص را در نظر بگیریم و دانش برخورد مناسب با تفاوت های شخصیتی را در هر مورد بررسی کنیم.
با این روش شما می توانید به خوبی از فواید سازگاری با افراد مختلف سود ببرید.
-موقعیت:هر بیمار تجربه ای جدید از بیماری را به همراه خود می آورد که این تجربه نیازمند ارزیابی ارزیابی شفاف و گسترده است. شما وقت و زمان ارزیابی را فراهم و بیمار را برای یک قرار ملاقات مشاوره به دفتر خود دعوت می کنید‌.
اگر شما پیشنهادهای خود را به یک روش به همه افراد(چهار دسته متفاوت شخصیتی) با خلق و خوی متفاوت بیان کنید، سه تن از آنها ممکن است بروند!!!!!!! اگر شما روش ارتباطی خود را با تمام بیمارانتان به خوبی تنظیم نکنید، نه تنها از پیشنهادهای شما نتایج مثبتی نمی گیرند، بلکه حتی متوجه آنها هم نخواهند شد.
بررسی ودرک تفاوت های فردی به عنوان نخستین گام در تلاش شما برای پیشرفت مهارت های ارتباطی موثر است. این نکته را خوب به خاطر داشته باشید: ۵۸درصد از موفقیت شما، در مهارت های ارتباطی خواهد بود، در حالی که ۵۱ درصد دیگر به مهارت های تکنیکی شما بستگی دارد.
در زیر به روش برخورد با نوع شخصیت رفتاری  خوش بین اشاره می شود:
بیماردوم:خانمی خوش بین
با انجام دادن موارد زیر آماده پذیرش او باشید:
برای مشاوره دادن به او کاملاً آماده باشید، برای این کار بهتر است با کسی که اورا می شناسد و یا معرفی اش کرده است، صحبت کنید.
آغاز ملاقات را صرف صحبت هایی کنید که او احساس خاص بودن و آرامش کند.
یک برنامه کتبی درمانی در دسترس داشته باشید که در صورت نیاز در اختیار او قرار دهید و اگر مجهز به دوربین هستید، تصویر کامل صورت او را بر روی پرده اتاق مشاور قرار دهید.
عکس های قبل و بعدِ افرادی را که این برنامه درمانی را گذرانده اند، به او نشان دهید.
با کمک سیستم های تصویری به او نشان دهید که چقدر بعد از درمان، دندان های زیباتری خواهد داشت.
نمونه ای از چگونگی آغاز صحبت با این خانم خوشبین:
"امروز حالتان چطور است؟(سپس شنونده خوبی باشید) از اینکه اینجا هستید، بسیار خوشحالم و می خواهم بدانید که من با دقت تمام به صحبت های هفته گذشته شما در مورد شرایط خاص تان
و نگرانی هایتان گوش داده ام و یادداشت هایی برداشتم تا بتوانم یک برنامه درمانی برای رسیدن به اهدافتان ارائه دهم."
این نکته کاملاً آشکار است که شما از لبخندی که در حال حاضر بر لب دارید، احساس رضایت نمی کنید و این را بدانید که من کار خود را تا رسیدن شما به لبخندی زیبا ادامه خواهم داد.
اینک من می خواهم شرایط افراد مشابه را که از لبخندشان احساس رضایت نمی کردند و هم اکنون از نتیجه برنامه درمانی خود بسیار خشنود هستند به شما نشان دهم  و چنین برنامه‌ای را نیز به شما پیشنهاد می کنم."
"این شخص شرایطی مشابه شما داشته است(عکس قبل از درمان  بیماری مشابه را به او نشان دهید) دندان های جلویی او از هم فاصله داشتند و تا اندازه ای بدرنگ شده بودند.
آیا تشابهی بین لبخند این فرد با خودتان می بینید؟
(منتظر پاسخ شوی) با تمام اطمینان به شما می گویم که برنامه درمانی شما نیز به خوبی انجام خواهد شد. شما می توانید مثل این عکس شوید. نظرتان چیست؟
(دوباره منتظر پاسخ شوید.)"
سپس وارد بحث در مورد برنامه درمانی پیشنهادی شوید.
این نکته را به خاطر داشته باشید که وارد جزئیات نشوید و فنّی سخن نگویید. این بیمار می خواهد بداند که شبیه به چه چیزی خواهد شد و یا درطول مدت درمان راحت خواهد بود؟ و یا افراد، لبخند جدید او را دوست خواهند داشت؟ او به دانستن اینکه شما چند میلی متر مینا را می تراشید و یا از چه تکنیک های شگفت انگیزی استفاده خواهید کرد، علاقمند نیست. در حقیقت اگر شما نکات تکنیکی و فنی غیرضروری را با بیمار در میان بگذارید، او نمی تواند به آسانی تصمیم بگیرد و در نتیجه مطب را ترک خواهد کرد و شما تعجب می کنید که چه اتفاقی برای او افتاد؟!
زمانی که شما وارد مبحث مالی می شوید، مطمئن شوید که تصمیم درمانی ای را که او گرفته است،تقویت می کنید.
به او اجازه دهید تا برای خودش پول خرج کند. او باید بداند که از نتیجه کار، هم او و هم افرادی که در زندگی او هستند احساس رضایت خواهند کرد. به او کارت شخصی و تلفن خود را بدهید و به او اجازه دهید که اگر سوالی دارد، به صورت تلفنی، مستقیماً ازخود شما بپرسد. او را با یک هدیه به منزل بفرستید. 
به خاطر زمانی که در اختیار شما قرار داده و اطمینانی که به شما کرده است، از او تشکر کنید. وقتی مرحله اول درمان کامل شد، یادداشتی دیگر  برای تشکر برای او بنویسید و عکس های قبل و بعد از درمان را به محل کار او بفرستید.
او می تواند آنها را در جایی امن نگهداری کند. در بیشتر موارد، افراد پر انرژی علاقه دارند که نتایج درمانی خود را به دیگران نشان دهند. او به طور ذاتی در مورد شما صحبت خواهد کرد  و نماینده‌ای واقعی برای مطب شما خواهد شد. در مورد یک فرد خوشبین به یاد داشته باشید، دوستانه رفتار کنید و تمام توجه خود را به او نشان دهید.
-افراد خوش بین پرحرف هستند و به پرسیدن سوال های زیاد برای درک تمام نیازهایشان می پردازند.
-افراد خوش بین پرانرژی و مشتاق اند. برای مشتاق کردن آنها تعدادی از عکس های زیبای قبل و بعد از کار را نشان دهید.
-این افراد اجتماعی هستند. نظر او را در مورد داشتن یک چهره قابل قبول اجتماعی جلب کنید.

 

منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.