چگونگی سازگاری با تفاوتهای فردی « بیمار: آقایی خونسرد»

بگذارید یک موقعیت خاص را در نظر بگیریم و دانش برخورد مناسب با تفاوت های شخصیتی را در هر مورد بررسی کنیم.
با این روش شما می توانید به خوبی از فواید سازگاری با افراد مختلف سود ببرید.
-موقعیت:هر بیمار تجربه ای جدید از بیماری را به همراه خود می آورد که این تجربه نیازمند ارزیابی ارزیابی شفاف و گسترده است. شما وقت و زمان ارزیابی را فراهم و بیمار را برای یک قرار ملاقات مشاوره به دفتر خود دعوت می کنید‌.
اگر شما پیشنهادهای خود را به یک روش به همه افراد(چهار دسته متفاوت شخصیتی) با خلق و خوی متفاوت بیان کنید، سه تن از آنها ممکن است بروند!!!!!!! اگر شما روش ارتباطی خود را با تمام بیمارانتان به خوبی تنظیم نکنید، نه تنها از پیشنهادهای شما نتایج مثبتی نمی گیرند، بلکه حتی متوجه آنها هم نخواهند شد.
بررسی ودرک تفاوت های فردی به عنوان نخستین گام در تلاش شما برای پیشرفت مهارت های ارتباطی موثر است. این نکته را خوب به خاطر داشته باشید: ۵۸درصد از موفقیت شما، در مهارت های ارتباطی خواهد بود، در حالی که ۵۱ درصد دیگر به مهارت های تکنیکی شما بستگی دارد.
در زیر به روش برخورد با نوع شخصیت رفتاری  خونسرد اشاره می شود:
بیمار:آقایی خونسرد
باانجام دادن موارد زیر آماده پذیرش او باشید:
با توجه به شخصیت بیمار باید قبل از رسیدن او شرایط ملاقات را فراهم کنید، فرد خونسرد دوست ندارد غافلگیر شود، بنابراین لازم است که برای تمام جنبه های درمانی و پاسخ دادن به سوالات، خود را آماده کنید. او در مورد شما قضاوت نمی کند، ولی مایل است که شما در تصمیم گیری به او کمک کنید. او به قوّت قلب نیازمند است.
چگونگی آغاز صحبت در جلسه ابتدایی با این آقای خونسرد:
"مادرطول هفته گذشته زمانی را صرف بررسی اطلاعاتی کردیم که با هم به دست آورده بودیم. من می خواهم تصویری روشن از وضعیتی که شما در حال حاضر دارید و پیشنهاد درمان خود را ارائه دهم. اینک مستقیماً، به اصل موضوع می پردازم و علت اصلی نگرانی شما را بیان می‌کنم. سپس، دوباره در مورد کارهایی که باید برای سلامت دهان شما انجام دهیم بحث خواهیم کرد." 
مسائل زیر را به صورت تشریحی بررسی و بیان کنید:
- در حال حاضر بیمار دارای چه وضعیتی است.
-منافع درمان را توضیح دهید.
- برای سلامت دهان نیازمند چه کارهایی هستید.
- اگر طبق برنامه عمل نکند چه مشکلی پیش خواهد آمد.
- تعهدات مالی
در طول صحبت با بیمار خونسرد، او را از تمام مزایا و معایب درمان مطلع کنید. او می‌خواهد تمام جزئیات را بداند و همچنین نیاز به قوّت قلب دارد. اودوست ندارد که در مورد مسائل درمانی و مالی غافل  شود. پیشنهادهای درمانی خود را مرحله به مرحله به او ارائه دهید. از برنامه کتبی استفاده کنید. مشخص کنید به چه چیزهایی نیاز دارید و چند قرار ملاقات لازم است. سپس ترتیب زمانی آنها را مشخص کنید و بگویید برای هر یک چه مدت زمان لازم خواهد بود و هزینه و روش پرداخت آن را برای او توضیح دهید.
یک توافق نامه بنویسید و یک کپی از آن را به او بدهید و دیگری را برای سوابق کاری خود نگه دارید.  به خاطر بسپارید، آرام رفتار کنید‌. آرام بودن و راحت طلبی از خصوصیات  فرد خونسرد است. اگر شما به طور طبیعی زود عصبانی می شوید سعی کنید، ملایم تر رفتار کنید و به آرامی سخن بگویید تا برای او یک الگو و مشوق باشید.
ممکن است فرد خونسرد خود را بی علاقه نشان دهد، اما شما همچنان او را تشویق کنید. او ممکن است کم‌رو(خجالتی)و دودل باشد.شما باید از پیشنهاد درمانی خود به خوبی دفاع کنید. از او بخواهید تا به تعهدش برای ادامه کار عمل کند.  او ممکن است از شما بخواهد برایش تصمیم بگیرید و سپس از او حمایت کنید.
خلاصه
در مورد شخصیت های مختلف مطالعه کنید و بدانید که هیچ فردی بر فرد دیگری برتر نیست و تنها یک سری تفاوت‌ها وجود دارد که با دانستن آنها این امتیاز را به دست می آورید که رابطه خوبی با هر یک از این افراد منحصربه‌فرد داشته باشید. داشتن یک رابطه بهتر با بیمار باعث می‌شود که بیمار احساس امنیت و اطمینان بیشتری کند.
به علاوه، شناختن این تفاوت‌ها و به دست آوردن تواناییِ انعطاف پذیری هرچه بیشتر، موقعیت‌های کاری بهتر را برای شما فراهم خواهد کرد. شما شخصیت کسی را تغییر نمی‌دهید. حتی اگر بخواهید نمی‌توانید. اگر شما بتوانید خود را با این رفتار سازگار و رابطه بهتری با آن برقرار کنید، می توانید بهتر عمل کنید و رابطه ای محکم تر را بنیان نهید. وقتی فردی احساس کند او را به درستی درک کرده‌اید، تعهد او نسبت به شما بیشتر و استوار تر خواهد شد. تعهد به معنی داشتن رابطه ای طولانی مدت است، نیز همکاری با یکدیگر و پیدا کردن راه حل ها و اطمینان به یکدیگر است و اطمینان به تصمیماتی که با هم گرفته‌اید. دانستن تفاوت های شخصیتی (فردی) مهمترین مرحله برای پذیرش پیشنهاد های درمانی شما توسط بیماران است که می تواند رابطه ای خوب را پایه‌ریزی کند.

 

منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشک)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.