گوش کردن چیست؟

گوش کردن چیست؟
توجه کردن به صدا
شنیدن با تامل
گوش کردن، فهمِ دقیقی از ارتباط است که باید فرآیندی همیشه فعال باشد.اگر رابطه ای دو طرفه باشد،پذیرای تفکرات، نظرات و احساسات طرف مقابل نیز هست. گوش کردن موثّر، انگیزه ای برای افراد تیم کاری انگیزه ای قوی ایجاد می کند تا برای حل مشکلات و اجرای آسانتر سیستم ها بیشتر تلاش کنند.گوش کردنِ موثّر به شما این توانایی را می دهد که از نیازها و آرزوهای بیمارانتان آگاهی یابید و بتوانید آنها را برآورده سازید.
گوش کردن منجر به داشتن کار گروهی و ارتباطات بهتری با بیماران می شود. برای این که شنوندۀ بهتری باشید، نخست باید منافع این کار را در نظر بگیرید.
 هر یک از موارد زیر را که دلایل شما را برای یک شنوندۀ خوب شدن نشان می‌دهد، علامت گذاری کنید.
• بهبود ارتباط
•کنترل موقعیت 
•کمترین بحث تکراری
•نشان دادن اینکه اهمیّت می دهید.
• کاهش اشتباهات
• کاهش تنش و استرس در مطب
•بهبود حافظۀ خود
•بهتر درک کردن نیازهای بیمار.
• پایه گذاری و نگه داشتن رابطۀ خوب با بیماران.
• رابطۀ بهتر با همگروهی های خود.
• رابطۀ بهتر با کارفرما و کارمندان.
اکنون همه مواردی را که علامت زده اید ارزیابی کنید. بر اساس پاسخ های شما، ممکن است با یکدیگر به این نتیجه برسیم که پیشرفت مهارت های شنیداری برای شما و هر کس دیگری که در مطب و یا در منزل با شما در ارتباط است سودمند خواهد بود.
تیم درمانی، نیروی حیاتی و ضربان قلب مطب دندانپزشکی است. اگر دندانپزشک در مقام رهبر تیم، این حقیقت را درک کند که چه منابع شگفت انگیزی را در اختیار دارد و در صورتی که به صحبت های هریک از اعضای تیم صادقانه گوش دهد، راه موفقیت را پیدا کند، آنگاه می تواند از این منبع باورنکردنی بهره برداری فراوانی کند. شناخت منابع فراوان که در دسترسی تیم درمانی است می تواند:
- به دندانپزشک برای تمرکز بر روی منابع متعدّد اطلاعات کمک کند.
- به دندانپزشک برای کارفرما و رهبر خوب بودن کمک کند.
- به دندانپزشک برای موفقیّت بیشتر به لحاظ مالی کمک کند.
استفاده شما از مهارت های عالی شنیداری سبب می شود که بیماران چیزهایی را که می خواهند به درستی شنیده شود، مانندِ نیازهای خاص، ترس و نگرانی هایشان، بهتر منتقل کنند.
به محض اینکه شما به نیازهای آنها گوش دهید، فرصت می یابید تا کاری انجام دهید که رضایت آنها را جلب کنید.
با گوش دادن به بیماران خود می توانید متوجّه شوید که آنها در مورد خدمات شما چه احساسی دارند و هدف آنها چیست تا بتوانید پاسخگوی آنها باشید. 
تشخیص نیازها و برآورده کردن آنها همان چیزی است که مشتری می خواهد. تنها راهی که نیازها و خواسته های بیماران را مشخص می کند، پرسیدن و گوش کردن است.
منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشک)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.