برای بهتر گوش کردن نیازمند چه روش هایی هستیم؟ ( بخش سوم)

شمابا تمرین "گوش کردن" به دیگران اجازه می دهید که مشکلات خود را بیان کنند.
آنها می‌توانند بسیاری از مشکلات خود را که تصور می کردند هیچ کس غیر از دارنده مشکل نمی تواند آنها را حل کند، نزد شما مطرح کنند. گوش کردنِ خوب چه بسا به پیدا شدن راه حلی می‌انجامد که از طریق آن، مشکل مذکور به بهترین صورت ممکن حل شود. هرگز توانایی افراد را در کنترل و حل مسائلشان نادیده نگیرید. قوی باشید،بدون قضاوت گوش کنید و به فرد اجازه دهید که در کنار شما احساس متفاوتی داشته باشد و بتواند رفتار احساسی خود را کنترل کند. در بیشتر موارد، با اهمیت دادن به صحبت های افراد می توانید نکات ضروری را از آنها به دست آورید. ممکن است افرادی نیاز به راه حل ازطرف شما نداشته باشند و فقط یک شنونده خوب لازم داشته باشند. به یاد داشته باشید اگر کسی نظر شما را بخواهد، از شما خواهد پرسید.
• شما باید بدانید که اکثر اوقات احساسات،ناپایدار و زودگذر هستند.
 باور کنید که تغییر پذیر بودن احساسات در ذات انسان است. برای مثال: ممکن است یکی از اعضای تیم شما از خستگی زیاد رنج ببرد و شاید فکر کنید که می‌خواهد برود و اگر بیشتر بماند خوشحال و راضی نخواهد بود. صبور باشید و گوش دهید. 
به حد کافی به او احترام بگذارید تا بتواند نگرانی خود را بیان کند.دقت کنید که آیا او منتظر ارائه راه‌حل از طرف شماست یا خیر. اگر آمادگی همیاری برای حل مشکل وجود دارد، شما می توانید با همدیگر این مشکل را حل کنید.
این احساس ممکن است زودگذر باشد. یک عضو موثر تیم با ارزش تر از این است که فقط به خاطر یک احساس زودگذر از دست برود. درباره فرد بر اساس واکنش های ناخودآگاه قضاوت نکنید، زیرا شرایط فیزیکی و احساسی ناپایدار است. زمان کافی برای درک مشکل فراهم کنید و برنامه‌ای برای تصمیم‌گیری طرّاحی کنید و راه حل را کامل کنید و به یاد داشته باشید که اکثر احساسات زودگذر هستند.
• شما باید توانایی گوش کردن را بدون گرفتن حالت تدافعی داشته باشید.
هر فردی رفتار خاص خود را دارد و به روش خود پاسخگوی شما است. به این تفاوت ها احترام بگذاریم. برای مثال: اغلب، زمانی که ما به صحبت های دیگران گوش می دهیم حالت تدافعی به خود می گیریم. و راه ارتباطی خوب را می بندیم.
موثرترین راه برای گوش دادن صحیح به دیگران این است که به پیام اصلی آنها دقت کنیم و پس از فهمیدن آن، پاسخگو باشیم. اگر شما با دقت گوش دهید و فقط سکوت کنید، فرد احساس بهتری پیدا می‌کند. سکوت یک پیام  غیر شفاهی است و برای اینکه فرد مقابل احساس کند که مورد توجه شما قرار گرفته، بسیار موثّر است.

 

منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.