نگاه دقیق تر به مهارت گوش کردن (زبان اشاره)

تحقیقات نشان می دهد که ٪۶۰ از درک پیام فرستاده شده یا دریافت شده بستگی به زبان اشاره دارد و ما باید به تاثیر پیام های فیزیکی که فرستاده یا دریافت می شوند توجّه دقیق داشته باشیم.
شما می توانید یک مکالمه را با زبان اشاره، درست یا خراب کنید، در واقع، اگر تمام کلمات درست و مناسب باشند و پیام درستی انتقال پیدا نکند، نتیجۀ استفادۀ نامناسب از زبان اشاره است.
زبان اشارۀ خوب که با کمک آن می توانید موقعیت گوش کردنِ با دقّت بالا را ایجاد کنید، شامل موارد زیر است:
-به چشم های بیمار نگاه کنید.
-هم ارتفاع بیمار قرار بگیرید.
-رو به روی بیمار باشید.
-سر خود را به علامت تایید تکان دهید.
-حالت صورت خود را تغییر دهید.(چهرۀ شما یکنواخت باقی نماند.)
-به حالت آرامش روبه روی بیمار قرار بگیرید.نه دست به سینه و در حالت انقباض.
-به حرکت بدنی بیمار واکنش نشان دهید.
 
انواع مختلف حرکات بدنی(زبان بدن) از طرف بیمار وجود دارد که به ما می فهماند که آیا با صحبت های ما راحت است یا نه.
*دست به سینه نشستن
*گرفتن و فشار دادن دسته های صندلی.
*وضعیت نشستن
*رنگ پوست(برافروخته شدن).
 
- آیا بیماران شما از طریق زبان اشاره پیامشان را به شما می رسانند؟
جواب این سوال مثبت است. به یاد داشته باشید که "حرکات بلندتر از کلمات صحبت می کنند."
شما باید نسبت به نشانه های زبان اشاره که از طرف بیمار فرستاده می شود، آگاهی داشته باشید،آنها بسیاری از نظراتشان را در مورد طرح درمان پیشنهادی شما، از طریق زبان اشاره به شما منتقل می کنند. اکنون ببینیم شما چگونه می توانید به طور موثّر به این نشانه ها پاسخ دهید؟
 
*حالت:دست های بیمار شما باز وراحت هستند و کف دست های بیمار رو به بالا چرخیده و در جواب سوال یا گفتۀ شما شانۀ خود را بالا می اندازد.
•دلالت:این حالت بر تمایل آنها به کار با شما دلالت دارد.
+پاسخ شما:توضیحات خود را ادامه دهید.
 
*حالت:نبود ارتباط چشمی.
•دلالت:آنها با شما یا مطالبی که گفته اید، راحت نیستند.
+پاسخ شما: آخرین توصیۀ خود را تکرار کنید و به او بگویید که مراقب او هستید و سعی کنید که او را آرام کنید و با آرامش لبخند بزنید. با آرامش ولی محکم شانه و بازوی او را بگیرید و از او بپرسید چه چیزی او را آزرده کرده است.
 
*حالت:بیمار مستقیم به شما نگاه می کند و تمام حواسش به شما است. چانه یا اطراف صورت خود را لمس می کند.
•دلالت:دوست دارد با او بسیار ملایم رفتار کنید و شرایط اورا درک کنید.
+پاسخ شما:ادامه دهید.
 
*حالت: عینک را بر می دارد و شیشه هایش را تمیز می کند.
•دلالت: دوباره در مورد مساله فکر می کند.
+پاسخ شما: آرام صحبت کنید،آخرین نکته را به طور واضح تکرار کنید و خلاصه نکاتی را که توافق کرده اید بیان کنید.
 
*حالت: ابروهای بالا رفته، چین در پیشانی و دهان باز.
•دلالت: تعجب و ترس
+ پاسخ شما:سوال کنید تا بفهمیدتعجب مثبت است یا منفی. به طور مثال: دکتر: از نگاه کردن به صورت شما متوجه شدم متعجب شده اید،درست است؟ بیمار:بله، من خیلی متعجبم. دکتر:در مورد چه موضوع و چه چیزی متعجب هستید؟ اگر تعجب مثبت بود، ادامه دهید و کمک کنید که حتی بیشتر هیجان زده شود و اگر تعجب منفی بود او را آرام کنید و به او اطمینان دهید.
 
*حالت:زمانی که صحبت می کنید تمام حواس بیمار متوجّه شماست.
•دلالت:می خواهد برای سوال کردن یا مطرح کردن موضوعی حرف شما را قطع کند.
+پاسخ شما:مکث کنید، ببینید نظر یا سوالی دارد.
 
*حالت: با دست دهان خود را می پوشاند.
•احساس ناامنی، شک و گیجی.
+اطمینان دهید. به عقب برگردید و نکاتی را که ذکر کرده اید دوباره واضح توضیح دهید.
 
*حالت:روی صندلی چندین بار جابه جا می شود‌.
•دلالت:احساس ناراحتی یا ناآرامی.
+پاسخ شما: به فرد بگویید که می دانید  چه احساسی دارد. بپرسید که آیا توضیحات شما دقیق بوده است یا نه؟ چه چیزی اورا ناراحت کرده است.
 
*حالت: با بازی کردن با وسایلی مانند ساعت، دستبند و یا مداد موضوع را منحرف می کند و زمانی که با او صحبت می کنید، چشمهایش را پایین می اندازد.
•دلالت:عدم اعتماد به نفس و احساس نا امنی.
+پاسخ شما: به فرد اهمیت دهید و احساس او را در جهت مثبت تقویت کنید. برای مثال، به بیمار اجازه دهید تا توصیه های شما را بار دیگر با شما مرور کند تا بتوانید پاسخ پرسش های او را بدهید.
 
قدرت واهمیّت زبان اشاره و پیام ها و احساساتی را که از این طریق به ما القا می شود دست کم  نگیرید.
در این صورت است که پذیرش توصیه های شما افزایش می یابد. پس فرصت توجّه دقیق به زبان اشاره را از دست ندهید.
گرفتن و دریافت پیام ها می تواند یکی از سرمایه های بزرگ در کار دندانپزشکی شما باشد.
شما به عنوان یک 《شنونده》خوب می خواهید حداکثر پیام های ممکن را دریافت کنید و خود را برای ارائه توضیحات بهتر آماده کنید‌. اگر بیمار احساس کند که شما سخنانش را با دقّت گوش می دهید و او را درک می کنید، با آرامش بیشتری توصیه های شما را پذیرا خواهد بود و در نهایت با مشکلات کمتری روبه رو خواهیم شد.

 

منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.