تعیین ریسک پوسیدگی دندان‌ها

۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

 

 تعیین ریسک پوسیدگی دندان‌ها و تصمیم در مورد اقدام به ترمیم، یکی از مهم ترین تصمیم های دندانپزشکی است. به همین منظور در این بخش به فاکتورهای تأثیرگذار در نوع پوسیدگی افراد، تخمین و ارزیابی ریسک پوسیدگی خواهیم پرداخت.

 

فاکتورهای زیر در نوع پوسیدگی افراد مختلف تأثیر می گذارند:

  1.  رژیم غذایی بیمار: به خصوص اگر حاوی مقادیر بالای هیدارت کربن های قابل تخمیر باشد (عوامل پوسیدگی زا).
  2.  دفعات مصرف کربوهیدرات های قابل تخمیر.
  3.  وجود باکتری های پوسیدگی زا و تعداد آنها در پلاک دندانی به خصوص لاکتوباسیل واسترپتوکک میوتانس.
  4.  بزاق: میزان ترشح (حجم) و قابلیت خنثی کنندگی (کیفیت) آن.
  5.  وضعیت اجتماعی – اقتصادی و تاریخچه اجتماعی : پوسیدگی دندانی تحت تأثیرمستقیم فقر اقتصادی قرار دارد و هر چه بیمار از لحاظ اقتصادی در سطح پایین تری باشد احتمال بروز پوسیدگی بیشتر است.
  6.  سابقه پوسیدگی: معمولاً با تعداد دندان های ترمیم شده مشخص می شود . البته ممکن است تعداد بالای پرکردگی نشانه تمایل دندانپزشک قبلی به ترمیم هر نوع پوسیدگی حتی اولیه و یا متوقف شده نیز باشد. از علائم دیگر می توان به تعداد دندان های کشیده شده بیماراشاره کرد. البته منظور دندان هایی است که به دلیل پوسیدگی کشیده شده اند نه اینکه به علت ارتودنسی خارج شده باشند.
  7.  پوسیدگی فعلی: به عنوان مثال تعداد لکه های سفید و حفرات ایجادشده در سطح دندان می تواند نشان دهنده پوسیدگی های دهان بیمار باشد.
  8.  روند مراجعه به دندانپزشک : مسلماً بیماری که به طور مرتب برای معاینات به دندانپزشک مراجعه می‌کند، ریسک پایین تری جهت ابتلا به پوسیدگی دارد تا افرادی که فقط به هنگام درد به مطب مراجعه می‌نمایند.
  9.  استفاده از فلوراید وکلر هگزیدین.
  10.   بیماری های سیستمیک مرتبط با دهان و دندان.

نرم افزار های متعددی جهت تشخیص ریسک پوسیدگی در بیماران وجود دارد که دندانپزشکان می توانند از آن‌ها استفاده نمایند . البته این وسایل کمکی در مراحل اولیه تکاملی خود قرار دارند و باید تحت بررسی های بیشتر قرار گیرند تا بتوان از آنها با اطمینان کامل استفاده نمود.

لازم به ذکر است، رسیدن به چنین مرحله ای که بتوان با استفاده از رادیوگرافی دیجیتال و نرم افزارهای تشخیص پوسیدگی به راحتی ریسک پوسیدگی را تشخیص داد، چندان دور از ذهن نیست. تا زمانی که چنین سیستم هایی به راحتی در دسترس همگان قرار گیرند بهتر است از معیارهای یاد شده در فوق برای تشخیص و طبقه بندی بیماران از لحاظ پوسیدگی سود جست.

 بیمارانی در رده ریسک بالای پوسیدگی قرار می‌گیرند که در اکثر موارد جزو دسته ریسک بالا( جدول1) باشند. در صورتی که این فاکتورها بین درجات بالا و پایین در حال تعادل باشند بیمار در رده متوسط قرار می‌گیرد. توضیح این فاکتورها برای بیمار از اهمیت بالایی برخوردار است، چون خود بیمار باید از این عوامل مطلع باشد و بتواند باهمکاری دندانپزشک، عوامل ایجادکننده پوسیدگی را به حداقل برساند.

جدول 1:تخمین ریسک پوسیدگی

 

 

جدول 2  نشان می‌دهد که ارزیابی ریسک پوسیدگی به چه نحوی بر زمان معاینات دوره ای، تصمیم گیری در ترمیم دندان و ارزیابی های رادیوگرافیک تأثیر می گذارد.

جدول 2:ارزیابی ریسک پوسیدگی

ارزیابی ریسک پوسیدگی

 

 

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.