نشانه های صوتی (بخش دوم)

نشانه های صوتی: چهار نوع نشانۀ صوتی وجود دارد: تُن صدا، حجم و کیفیت آن و سرعت بیان کلمات. ادر این مقاله به بخش کیفیت پرداخته خواهد شد.

*کیفیت:
حالت واقعی صدای شماست. شما در مورد کیفیت صدای خود کمتر می توانید تغییر ایجاد کنید، مگر به کلاس  های فنّ بیان بروید.
صدا وسیله است که می توان آن را تنظیم کرد. اگر صدای شما بسیار عمیق و دارای انعکاس باشد و یا اگر صدایتان از داخل بینی خارج شود، به سختی شنیده خواهد شد و چه بسا تاثیر خوبی برجای نگذارد.
اگر شما از کیفیت صدای خود ناراحت هستید و فکر می کنید که اثر بخشی لازم را در ارائه برنامۀ شما ندارد، می توانید برای بهبود آن آموزش ببینید. صدا می تواند با تعلیم و تعلّم پرورش یابد. البته بسیاری از افراد در این مورد که پرورش صدا می تواند موثر باشد، نظر خوبی ندارند.
می توانید با کنترل صدا و تنفّس خود، کیفیت صدای خود را بهبود بخشید و این امر می تواند تاثیر بسزایی در انتقال پیام شما داشته باشد.علاوه بر این چهار خصوصیت صدا، تاکید روی یک کلمۀ منحصر به فرد می تواند تفاوت بزرگی را بر روی کل پیام ایجاد کند.
برای اینکه شنونده خوبی باشید این تکنیک ها را تمرین کنید:
• به دقّت به کلمات گوش کنید‌. مطمئن شوید که پیام را به طور واضح دریافت کرده اید. اگر سوالی دارید برای روشن شدن موضوع آن را مطرح کنید.
• به نشانه های صدایی که فرستاده شده است توجه کنید. به شما کمک خواهد کرد تا حساسیت پیام را درک کنید. به یاد داشته باشید که یک ارتباط خوب به معنی توجه داشتن به محیط و همچنین احساسات فرد مقابل است.
•اگر شنیدن صحبت های بعضی افراد دشوار است و یا صدای آنها کیفیت لازم را ندارد، شما باید اشتیاق بیشتری به این افراد و صدای آنها نشان دهید. رها کردن کسی که صدا و کیفیت لازم را ندارد آسان است. شما باید در این شرایط، کوشش ویژه ای برای جلب او در پیش بگیرید.
• نسبت به نشانه های صدایی خود آگاه باشید. در هنگام صحبت کردن، به زبان اشاره و تُن صدای خود اهمیّت دهید، زیرا تاثیر مهمتری نسبت به سایر عوامل خواهند داشت.
منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.