گوش کردن غیر فعال چگونه است؟

گوش کردن غیر فعال
راز داشتن ارتباط خوب با افراد دیگر، دانستن نیازهای آنها و مسائلی است که باعث رضایت و خشنودی ایشان می شود. چگونه می توان به این نیازها پی برد؟ سوال هایی از آنها بپرسید که نتوانند تنها با《بله》و یا 《خیر》به آنها پاسخ دهند. سپس اطلاعات لازم را برداشت کنید. این پاسخ ها می توانند سرِنخی به شما بدهند که:
•چه چیزی باعث ایجاد انگیزۀ آنها می شود.
•چه چیزی می خواهند.
•چه موانعی ممکن است برای پذیرفتن راه حل وجود داشته باشد.
واکنش های گوش کردن غیرفعال، پاسخ های یک فرد، می تواند انگیزۀ ادامه صحبت و رسیدن به اطلاعات مربوط به بیمار را فراهم آورد.
دو نوع گوش کردن غیر فعال وجود دارد: تایید و قبول، سرحرف را بازکردن و مسیر صحبت را در دست گرفتن.
از میان این دو، قبول کردن آسان تر است برای مثال: جداً؟فهمیدم، ادامه بدهید و ... اما باز کردن سر صحبت و دادن مسیر دلخواه به آن هنر ویژه ای را می طلبد در واقع، آن هنر، طرح جمله یا سوالی است که به فرد برای ادامۀ صحبت رهنمودهای راهگشایی را می دهد. برای مثال:
•به من بگویید که چگونه می توانم به شما کمک کنم.
•دربارۀ آن به من بگویید.
• اطلاعات بیشتری به من بدهید. 
•ادامه بدهید.
•مایلم که احساستان را دربارۀ آن بدانم.
•بیشتر برای من توضیح دهید.
اینها راههایی درباره گوش کردن بودند که چگونه می تواند فردی را به ادامۀ صحبت و بیرون ریختن تمامی افکار درونی اش تشویق کند. سوال بپرسید و سپس با پاسخی متین واکنش نشان دهید. این نوع شنوا بودن و گوش دادن، به این معنی است که شما دقیق هستید و تمام چیزی را که دیگران می گویند، به خوبی می شنوید، اما مراقب باشید که در توضیح و تغییر آنها دخالتی نکنید. با دقت به زبان اشارۀ او توجه کنید و بدون اینکه وقفه ای در صحبت ها ایجاد کنید، به آرامی و با دقّت به او گوش فرادهید. سعی نکنید لحظاتی را که سکوت می شود پر کنید.توجه کنید که مکث در میان صحبت، به فرد زمان می دهد که افکار خود را منظم کند. همچنین به او، برای ادامۀ صحبت و بیان احساس عمیق تر او اعتماد به نفس می دهد. سکوت بخشی از یک ارتباط قدرتمند است.
سکوت یا گوش کردن غیر فعال یک ابزار قدرتمند است که این فرصت را می دهد تا در مورد مسائلی که برای آنها آزاردهنده است با کسی که مایل به شنیدن آن است، صحبت کنند و فرد را تشویق می کند که ادامه دهد. جذاب ترین قسمت گوش کردن غیرفعال، پرسیدن سوال و سپس انتظار برای پاسخ است، بی آنکه صحبت طرف قطع گردد. زمانی که سوال می پرسید، لطفاً سکوت کنید و اجازه دهید تا پاسخ داده شود.
منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.