در مواجهه با افرادی که با آنها به دشواری ارتباط برقرار می کنیم، باید چه کرد؟

زمانی که با یک فرد دچار مشکل می شوم و می خواهم پیام خود را انتقال دهم، و فرد باید بداند که من مشکل دارم، چه کاری باید انجام دهم؟ 
آیا مهارت های سخن گفتن در این مواقع مهم اند؟ جواب بدون شک 《آری》است.
بدیهی است که شما باید در مورد"رفتار" افراد بحث و انتقاد کنید و نه "خود آنها". برخی خوش نمی دارند که کارهایشان نقد شود. آنها هدف نقد را، 《خودشان》می دانند نه رفتارشان و تصوّر می کنند که نقد را وسیلۀ تخریب آنان قرارداده ایم بنابراین ، صحبت دوستانه و غیر تحکّم آمیز، شما را به هدف سازنده تان نزدیک تر می کند.
شما نیاز دارید و شایسته نیز هستید که به خواسته های خود دست یابید. بنابراین، آگاه باشید که دانستن مهارت های گفتاری برای دستیابی به این خواسته ها امر ضروری و سودمند خواهد بود. گسترش عالی مهارت های گفتاری، تکمیل اهداف زیر را به دنبال خواهد داشت:
•پیام خود را به صورت صحیح و درست انتقال می دهید. متوجه خواسته های خود شده و با آنها رو به رو می شوید.
•رابطه خود را به مرحلهء  بالاتری ارتقا می دهید و اطمینان و اعتماد طرف مقابل خود را به دست می آورید.
برای مواجهه با افرادی که با آنها به دشواری ارتباط برقرار می کنید، یادگیری چگونگی ارائهء پیام های 《اول شخصی》به شما کمک خواهد کرد.
*پیام های اول شخصی
چهارنوع پیام 《اول شخصی》وجود دارد که هریک از آنها مناسب موقعیتی خاص است. اهداف پیام های《اول شخصی》، ارسال پیام های شما به صورت واضح و بدون آزار به دیگران است.
پیام های 《اول شخصی》احساسات، افکار و تجربیات شما را توضیح می دهند، ولی در مورد دیگران قضاوت نمی کنند.
چهارنوع پیام《اول شخصی》عبارت اند از:
اظهاری
•واکنشی(پاسخی)
•پیشگیرانه
•برخوردکننده.
پیام های اظهاری
این نوع پیام ها مطالبی را که به احساس و عقیدۀ شما مربوط اند، توضیح می دهند. برای مثال، شما به همکاران خود می گویید:《من مایلم به طور گروهی ناهار بخورم》یا《من از جلسه ای که در هفته گذشته برگزار شد، لذت بردم》یا شما به بیمار خود می گویید:《من سرعت انتقال شما را تحسین می کنم》یا《من لبخند شما را می پسندم.》
پیام های واکنشی(پاسخی)
این پیام‌ها به شما اجازه می دهند که به درخواست هایی که از شما شده است، پاسخ مثبت یا منفی بدهید. برای مثال، به همکار خود می‌گویید: 《نمی‌توانم امروز برای ناهار بیایم، کارهایی دارم که باید انجام دهم. به هرحال متشکرم.》
پیام های پیشگیرانه
این پیام‌ها به دیگران اجازه می‌دهند که از نیازهای شما مطلع شوند. کلمۀ پیشگیرانه، به معنی جلوگیری از مشکلات آینده، سوء تفاهم ها و یا ناامیدی ها است. به طور مثال،برای تعیین وقت جدید برای بیمارتان،به او می گویید: 《می‌خواهم وقت بیشتری برای شما بگذارم و برای این کار و پیدا کردن زمان مناسب به کمک شما نیاز دارم.》
پیام های برخورد کننده
این پیام ها به دیگران می گوید که انجام دادن کار برای شما غیر قابل قبول است و اثر منفی بر روی شما و کارتان دارد.
این پیام از سه قسمت تشکیل می شوند:
• موضوعی که شما صادقانه آن را حس می‌کنید.
•توضیحی مختصر از رفتاری که به نظر شما غیرقابل قبول است.
•مملوس بودن اثر و نتیجه ای منفی که آن رفتار در پی خواهد داشت.

 

منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.