گاهی تصوّر می کنیم که مخالفت کردن با افراد دیگر، به ویژه بیماران کار درستی نیست. ما فکر می کنیم اگر عقاید و احساسات خود را بیان کنیم آنها ما را دوست نخواهند داشت. به همین سبب افکار خود را نزد خود نگه می داریم . بعضی مواقع اگر این عقاید در درونمان باقی بمانند، از یک مخالفت ساده به یک بیزاری بزرگ تبدیل می شوند و ممکن است نتیجه آن چه بسا از دست رفتن بیماران باشد.
مخالفت مثبت
شما می توانید با بیماران خود با یک رفتار مثبت مخالفت کنید و از گسترش مشکلات جلوگیری کنید. برای مخالفت مثبت از مراحل زیر پیروی کنید:
•به صورت فعّال گوش دهید تا مطمئن شوید که سخنان فرد را به درستی شنیده اید.
•اجازه دهید او متوجه شود که شما منظور او را درک کرده اید و به آن احترام می گذارید.
•عقیده خود را بیان کنید.
به عنوان مثال:
مسئول امور مالی: ما این موضوع را درک میکنیم خانم بیمار! ولی نمی توانیم برای شما حساب طولانی مدت داشته باشیم. اگر شما به زمان طولانی تر و شرایط بهتری برای پرداخت هزینه ها نیاز دارید،ما می توانیم گزینه های دیگری را به شما پیشنهاد دهیم و در مورد آنها صحبت کنیم.
منبع:
کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)