به سه بخش کشمکش توجّه کنید:
• رفتار های بیمار را خلاصه کرده و نتیجه آن را به او منتقل کنید.
• به بیمار اطلاع دهید که از ازدحام در برنامه ها و گرفتاری های او آگاهی دارید.
• در مورد تغییراتی که لازم است بیمار در رفتارش بدهد، به طور جدی و هوشمندانه و زیرکانه برخورد کنید.
هدف 《منشی》 آسیب زدن به بیمار، شرمسار کردن او و در نهایت دور کردن او از مطب نیست.
اگر بیمار به گونه ای رفتار کند که برای منشی و یا کل تیم درمانی مشکلی پدید آید، مسئولیت منشی این است که رفتار نامناسب بیمار را به او نشان دهد.
اگر این کار به طریقی انجام شود که بیمار تاثیر رفتار نامناسب خود را بر روی افراد دیگر ببیند و درک کند، آنگاه برای تغییر رفتارش تشویق خواهد شد. اگر به بیمار اجازه دهید که در مورد برنامه ملاقات ها همچنان به رفتار گذشته خود ادامه دهد و به سادگی زمان های تعیین شده را نادیده انگارد، نه برای مطب سودمند است و نه برای خود بیمار.
ممکن است شما بگویید:《در هر صورت ما به او احتیاجی نداریم. اگر او احترام کافی به قرار ملاقاتهایش نمی گذارد، ماهم مانع از رفتن او نمی شویم و زمان خود را صرف کسانی می کنیم که احترام کافی برای زمان ما قائل هستند.》
اما من شما را تشویق میکنم که تلاش کنید و به طور سازنده با مشکلات روبرو شوید.
بدانید که افراد موفق کسانی نیستند که مشکل ندارند، بلکه کسانی هستند که یادگرفته اند که به طور موفقیت آمیز با مشکلات برخورد کنند و آنها را برطرف سازند.