هفت مرحله موفقیت آمیز در حل مشکل

همانطور که قبلاً گفتیم، افراد موفق هیچ گاه بدون مشکل نیستند.
هرکس مشکلاتی دارد، ولی انسان موفق کسی است که یاد گرفته باشد چگونه مشکلات را شناسایی و بر آنها غلبه کند. در پزشکی، تلاش برای فراگیری مهارت ارتباطی، بر روی کنترل استرس اثر بسیاری دارد.
بهتر است شما در طول کار طبابت،چه از نظر شخصیتی و چه از نظر حرفه‌ای موفق باشید.
بیایید تمام مهارت های ارتباطی را یکجا به کار گیرید و سیستم حل مشکل را برای خود و کارتان را گسترش دهید.
هفت مرحله موفقیت آمیز در حل مشکل به ترتیب زیر شرح داده می شود:
۱)تعریف کردن مشکل
مشکل را به طوری که معلوم شود هریک از طرفین نیازمند چه چیزی هستند و چه نقشی در آن دارند، مشخص کنید. کار کردن برروی مشکلی که در آن نیازهای هردو طرف معلوم باشد، آسان خواهد بود. در غیر این صورت تلاش های شما بی فایده است. اگر نیازهای یک فرد در راه حل مشکل در نظر گرفته نشود، مشکل حل نخواهد شد.
این مرحله از حل مشکل نیاز به زمان بیشتری نسبت به مراحل دیگر دارد. هر چه زمان لازم است صرف کنید تا مطمئن شوید که به روشنی از نیازهای طرفین آگاه شده‌اید. به طور همزمان از مهارت های پیام اول شخصی و گوش دادن فعال استفاده کنید.
۲)خلاقیّت برای ارائه راه حل های متفاوت
در خلال حل کردن مشکل، خلاق باشید. برای حل مشکل تا جایی که ممکن است ایده های گوناگون عرضه کنید. در این مرحله نیازی به تحلیل ایده ها نیست. ایده های پیشنهاد شده رابنویسید و به هیچ یک از آنها به دید مثبت یا منفی نگاه نکنید. ذهن خود را آزاد بگذارید و راههای مختلف را برای حل مشکل در نظر بگیرید. بسیار مهم است که به عقاید افراد با دیدانتقادی نگاه نکنید، چون این مطمئن ترین راه برای از بین بردن خلاقیت ذهنی است.
۳)بحث در مورد راه حل ها
وقتی ایده های مختلف مطرح می شود زمان بحث کردن درباره معایب و مزایای آنها فرارسیده است. به عقاید دیگران احترام بگذارید، درحالی که ممکن است عقیده آنها را دوست نداشته و حتی با آن مخالف باشید. هرچند که شما در چنین وضعیتی نیز می توانید از عقیده های مخالف به طور مثبت استفاده کنید. به دیگران اجازه دهید تا نظر خودشان را بیان کنند. با دیگران مخالفت کنید، اما سیاست مدارانه.
۴)به یک توافق عمومی برسید.
با یکدیگر راه حلی را بررسی کنید و یا راه حل هایی را که اعتقاد دارید به بهترین صورت ممکن نتیجه می دهند، مطرح کنید. یک راه حل ممکن است معایب بسیاری داشته باشد. پس بهتراست از جنبه های مختلف آن را بررسی کنید. اگر معایب آن زیاد باشد در واقع نمی تواند برای مدت طولانی جوابگوی کارشما باشد.
۵)روش کار خود را طرح نمایید.
به مراحل پنج گانه رسیدن موفقیت آمیز به اهداف که در فصل دو مطرح شد، مراجعه کنید. از این فرایند استفاده کنید که چگونه نقشه ای طراحی کنید تا مشکلات حقیقتاً حل شوند. خلاصه آن چنین است:
-نوشتن هدف: مشکلی را که خواستار حل آن هستید به روشنی بنویسید.
روش کاری خود را طرح ریزی کنید: کارهایی را که باید انجام دهید، منابعی را که ممکن است به آنها نیاز داشته باشید و سرانجام موانعی را که احتمالاً در طول کار با آنها برخورد می کنید، دقیقاًمشخّص کنید.
-فرد یا افراد مسئول:مسئولیت هرکار را به فرد مناسب آن واگذار کنید. مطمئن شوید که هر شخص برای پذیرفتن مسئولیت آمادگی و آگاهی کامل را نسبت به آن موضوع دارد. 
-چهارچوب زمان:برای اتمام هریک از وظایف، چهارچوب زمانی تعیین کنید.
-ارزیابی کردن:کارهایی را که باهم انجام می دهید، ارزیابی کنید.
۶)طرح ونقشه خود را به جریان بیندازید.
شما تلاش بسیاری برای حل مشکلاتتان به کار بسته اید نقشه خود را به جریان اندازید و به انجام برنامه و مسئولیت های توافق شده متعهد باشید.
۷)ارزیابی
مصمم باشید که نقشه شما عملی شود.اگر همه چیز به خوبی پیش رفت، ادامه دهید و اگر دیدید به خوبی پیش نمی رود، به مرحله طرح ریزی برگردید و دوباره شروع کنید. بسیار با ارزش خواهد بود. به تعریف خودتان از نیازها رجوع کنید و مطمئن شوید که با نیازهای هر دو طرف آشنا شده اید. شما می خواهید یک وضعیت 《بُرد-بُرد》خلق کنید. هردو طرف نیازمند برنده شدن در حل مشکلات هستند. مسائلی که از حل مشکلات جلوگیری می کند:
• داشتن دید نقّادانه به عقاید طرفین.
•حذف کردن هریک از مراحل هفت گانه.
•مایوس شدن افراد گروه برای پیروی از توافقات.
•فراموش کردن استفاده از مهارت های ارتباطی خوب که برای حل کردن مشکلات پایه ریزی شده اند.
شما ۷ مرحله برای حل مشکل در اختیار دارید. این روش اثبات شده است که شما می توانید در هنگام بروز هر مشکل کوچک یا بزرگ از آنها استفاده کنید.
خلاصه
یک آینه رو به روی خود و مطب قرار دهید.نقاط قوت و ضعف را پیدا کنید و بکوشید نقاط قوت را گسترش دهید بر نقاط ضعف چیرگی یابید. نقاط قوت را به عادت های خود و نقاط ضعف را به نکته های مثبت تبدیل کنید. ذهن خود را با مسائل مثبت به جلو برانید و در این صورت است که مسیر خود را پیدا خواهید کرد.
به یاد داشته باشید که:《شما چیزی خواهید شد که در مورد آن فکر می کنید.》تعریف مشکل و نقاط ضعف نخستین قدم برای حل و غلبه بر مشکلات است.

 

منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.