خصوصیات رفتاریِ خاص در کودکان

۹ اسفند ۱۳۹۹
کودک خجالتی
خودتان را به کودک خجالتی تحمیل نکنید. سعی نکنید اورا به پاسخگویی و حرف زدن زیاد وادار کنید. این کار اغلب اثر منفی روی کودک خواهد داشت و او را بیشتر به سوی سکوت رهنمون خواهد کرد. در این موارد روی صحبت شمابا خانواده کودک باشد ولی در جریان صحبت به کودک هم پیوسته نگاه کنید.ابتدا کودک از نگاه کردن به شما پرهیز خواهد کرد، ولی دیر یا زود شروع به برقراری ارتباط با شما خواهد کرد.
کودک خارج از کنترل
این کودکان اغلب، حتی قبل از ورود به اتاق دکتر، رفتارهای پرخاشگرایانه‌ ای را آغاز می کنند.
این کودکان به جای گریه آرام، اغلب فریاد می زنند‌‌ و سعی در به هم زدن نظم را دارند و حالت دعواوجنگجویانه به خود می گیرند و گاهی تلاش می کنند که فرار کنند. این دسته از کودکان، اغلب خشم دندانپزشک را برمی انگیزانند. هرگز فکر نکنید که باید به هر قیمتی در این جنگ برنده شوید. این برنده شدن شما به عنوان دکتر می تواند به قیمت ترس مادامالعمر در کودک منجر شود. اگر نتوانید کودک را کنترل کنید، بهتر است درمان را رها کنید و با یک متخصص مشورت کنید. کودک را به آن متخصص ارجاع دهید و همراه خانواده او، حتماً نامه ای خطاب به متخصص درباره رفتار کودک و درمان ارسال کنید.
کودک معترض
کودکانی هستند که نسبت به هرسوالی که از آنها می شود، پاسخی نخواهند داد. این دسته از کودکان کاملاً به درخواست های دندانپزشک بی اعتنا هستند. دهانشان را باز نمی کنند و هرگز به آرامی روی صندلی قرار نمی گیرند. دراین مواقع بهتر است با استفاده از جملاتی خاص به کودک بفهمانیم که متوجّه عدم همکاری او شده ایم. در این موارد باید به او بگوییم که رفتارش برایمان اهمیتی ندارد. می تواند بداخلاق تر و عصبانی تر شود و حتی به صندلی لگد بزند. این نوع رفتار اغلب بعد از چند دقیقه کودک را وادار به تغییر رفتار می کند و کم کم از مرحله بی اعتنایی به مرحله همکاری وارد می شود.
خلاصه
کودکان می توانند سخت ترین بیماران برای مطب باشند، ولی در عین حال می توانند لذت بخش ترین قسمت کاری مطب شما نیز باشند. اگر شما بتوانید در حین کار دندانپزشکی برای کودک احساس آرامش و اطمینان ایجاد کنید، در واقع هدیه ای مادام العمر  به او داده اید. در همه مراحل کار با آنها و نیز با افراد مسن برروی خود کاملاً کنترل داشته باشید. تمام احساس علاقه خود را به آنها منتقل کنید، زیرا آنان به هنگام واکنش، حتماً این علاقه را به شما باز می گردانند.
منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.