لبخند؛ راز سادۀ برقـراری ارتباط

۱۰ بهمن ۱۳۹۵

لبخند؛ راز هوش اجتماعی
یک رمز بسیار ساده در ارتباطات اجتماعی وجود دارد؛ به مردم لبخند بزنید. لبخند انسان، منعکس‌کنندۀ گرما، اعتماد، رفتار مثبت و خوشحالی است. همچنین باعث می‌شود که دیگران هم جذب شما شوند.

  کائنات هم برای لبخند جایزه می‌دهند
یک لبخند ساده بهترین راه پیدا کردن دوست و تحت تأثیر قرار دادن مردم است. یکی از اولین چیز هایی که باعث جذب مردم به سوی ما می‌شود، لبخندی است که بر لب داریم. وقتی ما لبخند را می‌بینیم، مغزمان هم واکنش نشان می‌دهد و به عضلات مخصوص لبخند فرمان می‌دهد و ما لبخند آنها را جواب می‌دهیم. بریان بیتس، نویسندۀ کتاب "چهرۀ انسان" لبخند زدن را در اجتماع توصیه می‌کند و می‌گوید: بیشتر اوقات ما ترجیح می‌دهیم که اعتمادمان را، آرزوها و ثروت‌هایمان را با افراد خنده‌رو سهیم شویم.
لبخند، به تلاش بسیار کمتری نیاز دارد تا اخم کردن و به مراتب به انقباض عضلات کمتری هم احتیاج دارد. علاوه بر این ساده‌تر و پی‌در‌پی انجام می‌گیرد. حتی کائنات هم برای لبخند زدن به ما جایزه می‌دهند. وقتی ما لبخند می‌زنیم انعکاس لبخند ما باعث تولید آندروفین می‌شود که خود یک مادۀ انرژی‌زا و ضد درد است. حالا نوبت به اولین تمرین اجتماعی شما می‌رسد. یک لبخند بزنید.

خنده مسری است
بخند تا دنیا به تو بخندد.
خنده مسری است، وقتی کسی به من لبخند بزند، من هم لبخند می‌زنم. امروز که از خیابان می‌گذشتم، به کسی لبخند زدم و متوجه شدم که لبخند به او هم سرایت کرد.
وقتی راجع به لبخند فکر کردم، ارزشش را فهمیدم. یک لبخند ساده مثل لبخند من، می‌تواند به دور دنیا سفر کند. وقتی حال لبخند زدن داری، بزن. بگذار لبخندت به همه سرایت کند و آن را به دور دنیا بفرست.

دیدار نخست را با لبخند آغاز کنید
همیشه با لبخند به مردم خوشامد بگویید. به‌خصوص اگر اولین باری باشد که آنها را می‌بینید، زیرا اولین برخورد در خاطر همه می‌ماند. به این پدیده اصطلاحاً اثر اولین برخورد می‌گویند، یا اصل برخورد اول که در بخش‌های بعدی در این باره صحبت خواهیم کرد. در شروع آشنایی‌ها، لبخند اثر مثبت و حس خوشی برجا می‌گذارد و شما به تدریج دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهید.

حرکات بدنتان با کلماتتان هماهنگ باشد
وقتی در حال توضیح نکته‌ای هستید، سعی کنید بدنتان مثل یک آلت موسیقی با حرف‌هایتان هماهنگی داشته باشد. سعی کنید صدایتان هماهنگ با آن نکته‌ای باشد که مشغول توضیح دادنش هستید و با حرکات دست مانند یک مجسمه‌ساز، نکات یا صحنه‌ها را تعریف کنید.

خوشامد‌گویی و دیدار با اشتیاق
هنگام دیدار و خوشامدگویی به مردم، حرکات بدنی آنها را زیر نظر داشته باشید. به خاطر داشته باشید که حرکات بدنی افراد و هماهنگی بین آنها، حاوی نکات ارزشمندی از نوع رفتار آنهاست. در این هنگام باید سعی کنید حرکات بدنی را بررسی کنید که افراد در دقایق اولیه نشان می‌دهند.
مثلاً اگر دست دادن عادتی متداول است، توجه به قوت دست آن فرد بسیار مهم است. ضمناً به نوع دست دادن و قوت دست خودتان هم توجه کنید که گرم و با محبت باشد. حین دست دادن، حتماً به چشمان شخص نگاه کنید. معمولاً نگاه به صورت شخص، نشان‌دهندۀ آن است که آن فرد برای شما جالب است و این باعث می‌شود که او هم همین فکر را در مورد شما بکند.


از حرکات محبت آمیز مناسب استفاده کنید
در بعضی از کشورها، انسان‌ها همدیگر را زیاد بغل می‌کنند. مثلاً در روسیه مردم وقتی به هم می‌رسند یکدیگر را بغل می‌کنند و می‌فشارند. این عمل در آنجا بسیار طبیعی است. ولی در انگلستان مردم بسیار محتاطانه عمل می‌کنند. دکتر هارولد فالک در مورد بعضی از نکات مثبت بغل کردن می‌گوید که سیستم ایمنی بدن را هماهنگ می‌کند و باعث می‌شود که خستگی فرد کاهش یابد و احساس شادابی کند. در همین راستا، هلن کلتون نویسندۀ کتاب "لذت لمس کردن" می‌نویسد که بغل کردن باعث افزایش هموگلوبین خون می‌شود. همان‌طور که می‌دانید هموگلوبین حامل اکسیژن به نقاط مهم بدن از قبیل قلب، مغز و بقیۀ اندام‌هاست. بغل کردن، به طور کلی عمل مثبتی است برای افزایش اعتماد به نفس و هوش اجتماعی.

خودتان را در آینه نگاه کنید
قبل از هر ملاقات خودتان را در یک آینۀ تمام قد نگاه کنید. به جای یک نگاه سطحی، فکر کنید شما مدیر تدارک لباس، یا تهیه‌کنندۀ فیلم هستید و باید لباس همۀ افراد را بررسی کنید و آنها را با صحنه‌های مناسب فیلم هماهنگ کنید. حالا این کار را به جای اینکه در مورد هنرپیشه‌ها انجام دهید، در مورد خودتان بکنید. زیرا شکل و نوع لباس باعث ایجاد آرامش و اعتماد به نفس می‌شود.

همۀ دنیا صحنۀ تئاتر است
به مردم نگاه کنید. این کار هم سرگرم‌کننده است و هم اطلاعات زیادی به شما می‌دهد. از خودتان یک فرد کاملا آگاه در تشخیص حرکات بدنی بسازید. در هر جا هستید، خیابان، رستوران، محافل عمومی، ساحل دریا، خلاصه هر جایی که مردم جمع می‌شوند. هر وقت در این مکان‌ها حرکات بدنی هماهنگ و مناسبی دیدید، سعی کنید آن را تقلید و جزئی از ساختار حرکت بدنی خود کنید.

تقویت‌کننده‌های اجتماعی برای مغز
نکات زیر را تکرار کنید:
اول: من در حال بهبود حرکات بدنی هماهنگ و عالی برای بدن خود هستم.
دوم: کلمات و حرکات بدنی من بسیار هماهنگ‌اند.
سوم: در هر فرصتی لبخند می‌زنم.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.