ارزیابی کلینیکی بعد از مصاحبه با بیمار

وقتی مصاحبه اولیه کامل گردید و شما به وضوح از اهداف بیمار خود اطلاع پیدا کردید، ارزیابی کلینیکی را شروع کنید. اطلاعاتی که در هنگام ارزیابی دقیق دهان و دندان های بیمار بدست می آوریم، در طرح درمان در نظر گرفته شوند. در جمع بندی ویزیت اولیه، باید این مسائل شناسایی شده باشند:
۱-نیاز به بیمار و اهداف شخصی او.
۲-نیاز کلینیکی بیمار از طریق معاینه و تشخیص دقیق.
۳-زمینه کار برای طرح درمان.
بعد از اینکه اطلاعات لازم جمع آوری گردید و ارزیابی تشریحی انجام شد، دوباره بیمار را برای مشاوره مجدد به مطب فراخوانید.
بدانید که چه شخصی تصمیم گیرنده اصلی است و آن شخص را نیز هنگام مشاوره دعوت کنید. مطمئن باشید تصمیم گیری بدون حضور《تصمیم گیرنده》هیچ سودی ندارد.
به عنوان مثال: خانمx!امروز ما اطلاعاتی در مورد وضعیت شما جمع کرده ایم، پس یک بار دیگر این اطلاعات را بازبینی می کنیم و طرح درمان ویژه ای را که بتواند به ما کمک کند تا به اهداف شما برسیم، طرّاحی خواهیم کرد. بنابراین، از شما می خواهم که هفته دیگر دوباره به مطب بیایید تا بتوانیم در آرامش در مورد درمانی صحبت کنیم که مطمئن هستیم نتیجه اش رسیدن به اهداف مورد نظر است. آیا با این موضوع موافق هستید؟
بسیاری از افراد خوشحال می شوند که برای مشاوره دوباره بیایند. آنها خوشحال می شوند که توجه شما را دریافت کنند. شما قرار است لبخند آنها را عوض کنید. آنها می خواهند بدانند که شما قرار است چه کاری انجام دهید و می خواهند از نتایجی که شما قرار است به دست آورید، مطمئن شوند. وقتی قرار شد برای مشاوره دوباره بیایند، آخرین سوال را نیز بپرسید.
دکتر: خانمx! آیا به جز شما، کسی هست که بخواهد از این طرح درمان مطلع شود و تصمیم گیری کند.
خانم x: خوب، بله، در مورد چنین کاری من و همسرم به اتفّاق تصمیم می گیریم.
دکتر: همسرتان؟ بسیار عالی است. لطفاً وقتی را را برای مشاوره تعیین کنید که برای هردوی شما مناسب باشد. فکر می کنم بسیار مهم است که او نیز پیشنهادهای درمانی را که قرار است برای شما انجام شود، بشنود.
آیا موافقید؟ شما سعی کنید بفهمید چه کسی تصمیم گیرنده است. اگر کس دیگری برای تصمیم گیری وجود دارد، حتماً ترتیبی دهید که او هم در جلسه مشاوره حضور داشته باشد. دوباره به یاد داشته باشید، که تصمیم گیری بدون حضور《تصمیم گیرنده》هیچ نتیجه ای ندارد. در این صورت فقط وقت خود و بیمارتان را تلف کرده اید.
افزون بر این، اینکه بیمار به خانه برود و طرح درمانی پیشنهادی شما را توضیح دهد، چه بسا امکان پذیر نباشد. بنابراین، خود را به امید اینکه بیمار شما می تواند موضوع پیشنهادی شما را با دقت و به روشنی ارائه دهد، رها نکنید، زیرا، در نقل قول، بسیاری از موضوعات فراموش می شوند. سعی کنید وقت بعدی را حداکثر یک هفته بعد از معاینه اول قرار دهید، و نگذارید زمان زیادی از نخستین دیدار شما بگذرد، در این صورت، ممکن است بیمار انگیزه خود را از دست بدهد.
منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.