اثرات استرس در حرفه دندانپزشکی

استرس هم برجسم افراد و هم بر روان آنان اثر می گذارد، از لحاظ روانی، استرس خود را به صورت احساس ناراحتی و تحت فشار بودن، اختلال در فکر، کاهش فعالیت و عدم تصمیم گیری نشان می دهد. این اثرات روانی می تواند به مسائل زیر منجر گردد:
کاهش میل رفتن به سرکار
غیبت در محل کار
تنبلی و سستی
کارهای اجرایی ناقص یا ضعیف
مشکل در ایجاد روابط با افراد در محل کار
از لحاظ جسمی نیز واکنش به استرس مشتمل است بر مجموعه ای از بازتاب های بدنی به علت آزاد شدن هورمون ها و تحریک شدن سیستم عصبی سمپاتیک.
اثرات جسمی استرس
افزایش فشار خون و مشکلات عروقی
زخم معده و دیگر مشکلات گوارشی
بیماری هایی نظیر سرماخوردگی وتب
میگرن و سردرد
اختلالات خواب
کاهش اثر سیستم ایمنی
با اینکه تبعات جسمی و روانی استرس مجزا هستند، اما بی گمان با یکدیگر در ارتباطند.
بیماری هایی که عامل آن استرس باشد، مطمئناً بر روی عملکرد کاری و شغلی، حضور در محل کار و رفتار در محل کار و جز آنها اثر گذار هستند.
از سوی دیگر رفتار نامناسب در مورد کار، درگیری های شخصی با همکاران و اثرات خارجی دیگر مانند مشکلات مالی و زناشویی می تواند موجب افزایش فشارخون و نیز دیگر بیماری های جسمی اشاره شده گردند.
وقتی استرس کنترل نشود، می تواند هم به جسم آسیب جدی وارد کند و هم به روان. یک نقطه مشترک در زندگی بیشتر افراد که طعمه اثرات بالقوه استرس کنترل نشده هستند، وجود دارد. این نقطه اشتراک این است که بیشتر استرس هایی که آنها دارند و یا داشته اند، می توانسته کنترل شوند اما مدیریت کاملاً غلطِ استرس سبب شده است که آنان به بیماری، افسردگی و حتی مرگ گرفتار شوند.
طبیعت قابل اصلاح این بیماری ناشی از سوء مدیریت، نباید ما را به اشتباه اندازد که نتایج حاصل از آن ضعیف و پیش پااُفتاده است و دست کم گرفته شود، زیرا اثرات مخرب آن واقعی و سخت است. این اثرات عبارتند از:
جسمی: افراد بیمار می شوند. این افراد طول عمر کمتری دارند.
مالی:افراد نمی توانند کار خود را به نحو احسن انجام دهند.
احساسی: چون افراد برجسته ای نیستند،نمی توانند روابط خود را به خوبی حفظ کنند.
معنوی: معمولاً افراد افسرده هستند و خود را سرزنش می کنند. همچنین ترجیح می دهند که هیچ ارتباط معنوی نزدیکی برقرار نکنند.
با اینکه کتاب ها، دوره ها و خودآموز های بسیاری در مورد موضوع کنترل استرس و مدیریت استرس و پیشرفت شخصیتی وجود دارد، بسیاری از افراد از آنها استفاده نمی کنند، و بازتاب آن را در بالا رفتن آمار مرگ و بیماری و کاهش کیفیت زندگی افراد می بینیم که نهایتاً به خدشه در سود و تجارت منجر می شود.

 

منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.