همه چیز دربارۀ لامینیت

گروه  لامینیت
۱۰ بهمن ۱۳۹۵

انقلاب در زیبایی

پیشرفت‌های چشمگیر علم دندانپزشکی در دهه‌های اخیر به ارائۀ درمان‌هایی با کیفیت بالا و افزایش رضایت بیماران منجر شده است. در این بین شاید بیشترین و چشمگیرترین ارتقا در دندانپزشکی، زیبایی باشد. پیشرفت در عرصۀ مواد دندانی و معرفی تکنیک‌ها و ابزار های نوین، تأثیری باور نکردنی در این قبیل درمان‌ها داشته و بی‌شک فصلی نوین در دندانپزشکی زیبایی پدید آورده است. در این بین شاید بیشترین سهم از آن لامینیت Laminate باشد؛ درمانی که ورودش به عرصۀ دندانپزشکی، انقلابی در درمان‌های زیبایی پدید آورده است. برای آشنایی هر چه بیشتر با لامینیت پای صحبت‌های دکتر آصف‌زاده نشستیم. دکتر فرخ آصف‌زاده، متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، عضو آکادمی دندانپزشکان زیبایی آمریکا و یکی از برجسته‌ترین چهره‌های علمی کشور در زمینۀ دندانپزشکی زیبایی هستند.

 

قبل از لامینیت

بعد از لامینیت


لامینیت یک پوستۀ بسیار نازک از جنس پرسلن (چینی) است که برای اصلاح بدرنگی‌های شدید، بدشکلی، در هم ریختگی‌های خفیف تا متوسط و بستن فواصل بین دندانی به کار می‌رود.این پوستۀ بسیار نازک با چسب‌های خاصی از جنس مواد ترمیمی همرنگ دندان (کامپوزیت)، روی دندانی که به مقدار بسیار کمی تراش خورده چسبانده می‌شود.
در دهۀ 1940 یک دندانپزشک آمریکایی که بیمارانش بازیگران هالیوود بودند، چیزی ابداع کرد به نام لبخند هالیوودی(Veneer یا Hollywood Smile) که بعدها اساس دندانپزشکی زیبایی را تشکیل داد. او پوسته‌هایی شبیه لامینیت‌های چینی امروزی، ولی از جنس آکریل درست می‌کرد و در مدت فیلمبرداری روی دندان بازیگران می‌چسباند. البته این کار موقت بود و آن پوسته خیلی زود از دندان جدا می‌شد. در آن زمان نمی‌توانستند آن را به طور دائمی روی دندان بچسبانند. این کار نوعی گریم کردن دندان بود و بعدها همین ایده باعث ایجاد درمان نوین لامینیت شد. پیشرفت‌های بیست سالۀ اخیر در دندانپزشکی زیبایی، لامینیت را به درمانی فراگیر و قابل دسترس، برای تمام مردم تبدیل کرده است. در عین حال کماکان بسیاری از ستارگان دنیای سرگرمی در سراسر جهان برای زیباتر شدن لبخند خود از این درمان استفاده می‌کنند.

پرسلن لامینیت ونیر(قبل از کار)

پرسلن لامینیت ونیر(بعد از کار)

پرسلن لامینیت ونیر(قبل از کار)

پرسلن لامینیت ونیر(بعد از کار)


افراد بسیاری هستند که به دلایل مختلف از شرایط دندانی و لبخند خود ناراضی هستند و علل آن هم متعدد است. برخی افراد از در هم ریختگی و کجی دندانی رنج می‌برند. البته مقدار کمی در هم ریختگی دندانی تقریباً در تمام افرد دیده می‌شود، اما بیش از این حد می‌تواند برای فرد مشکلاتی به همراه داشته باشد و هر چه شدت این در هم ریختگی بیشتر شود، مشکلات هم افزایش می‌یابند. در هم ریختگی دندانی جدا از ایجاد منظره‌ای ناخوشایند در دندان‌های جلو به هنگام صحبت و خنده، می‌تواند تمیز کردن فواصل بین دندانی را هم با اشکال روبرو کند که این مسئله ممکن است باعث بروز پوسیدگی و التهاب شدید در لثۀ نواحی جلوی فک شود. در عین حال در موارد در هم ریختگی شدید، گاهی حرف زدن هم دچار اشکال می‌شود. در هم ریختگی‌های خفیف و متوسط با لامینیت به خوبی قابل درمان هستند. اما برای در هم ریختگی‌های متوسط تا شدید گاهی لازم است از درمان‌های دیگری مثل روکش‌های سرامیکی یا ارتودنسی کمک گرفت. گروه دیگری از مردم با مشکلی به نام «فضاهای باز بین دندانی» روبرو هستند. در این افراد دندان‌های جلویی – به خصوص در فک بالا – از هم فاصله دارند که موقع صحبت و خنده به شدت به چشم می‌آید. در این افراد هم اگر فواصل بین دندانی در حد خفیف تا متوسط باشد، به راحتی می‌توان با لامینیت این فضاهای خالی را بست و لبخند بیمار را به شکل قابل ملاحظه‌ای تصحیح کرد. اما اگر شدت مشکل از این حد بیشتر باشد، ممکن است درمان‌های ارتودنسی مد نظر قرار گیرد. حالت دیگر، بد رنگی‌های شدید دندانی است. البته بد رنگی‌های دندانی اغلب با بلیچینگ قابل اصلاح هستند؛ اما گاهی این بد رنگی‌ها به حدی شدید هستند که بلیچینگ نمی‌تواند چندان در رفع آنها مؤثر باشد، مانند بد رنگی‌های ناشی از مصرف تتراسایکلین. به‌علاوه، بلیچینگ درمانی موقتی است و بعد از چند ماه رنگ دندان به شرایط قبلی باز می‌گردد. در این حالت با استفاده از لامینیت می‌توان رنگ دندان‌ها را به خوبی تصحیح کرد. برای افرادی که دندان‌هایشان خیلی سریع و شدید رنگ می‌گیرد هم می‌توان از لامینیت استفاده کرد؛ چون سطح آن صیقلی بوده و رنگ‌پذیری کمتری دارد. اگر در دندان‌های جلو چندین پرکردگی کامپوزیت قدیمی و نامناسب وجود داشته باشد، می‌توان تمام آنها را برداشت و روی همه را با لامینیت به صورت یکدست پوشاند. کوتاهی یا بدشکلی دندان‌ها نیز با لامینیت به راحتی قابل اصلاح هستند.

پرسلن لامینیت ونیر(قبل از کار)

پرسلن لامینیت ونیر(بعد از کار)


لامینیت اصولاً درمان دقیق و ظریفی است و باید حتماً توسط یک دندانپزشک مجرب انجام شود. ابتدا سطح جلویی و لبۀ دندان به میزان بسیار مختصری در حد نیم میلیمتر تراشیده شده و از دندان‌های تراش‌خورده قالب گرفته می‌شود. این قالب به لابراتوار رفته و در آنجا لامینیت چینی ساخته می‌شود. بعد از اصلاحات لازم، لامینیت با کامپوزیت‌های خاصی روی دندان چسبانده می‌شود. نکتۀ مهم اینکه برای دستیابی به لبخندی زیبا و دندان‌های یکدست، خوش فرم و خوش رنگ، اغلب لازم است تمام دندان‌هایی که موقع خنده در معرض دید قرار می‌گیرند لامینیت شوند که شامل شش دندان پیشین به اضافۀ چهار دندان آسیای کوچک است. در واقع ده دندان جلویی هر فک لامینیت می‌شوند.
شاید مهم‌ترین مزیت لامینیت، سالم ماندن بخش عمده‌ای از دندان باشد. بر خلاف روکش‌های عادی و سرامیکی که در آن دور تا دور دندان تراشیده شده و بخش زیادی از دندان به ناچار از بین می رود، در لامینیت ساختار دندان به خاطر تراش بسیار مختصر آن عملاً دست نخورده باقی می‌ماند. از سوی دیگر رنگ لامینیت بسیار با دوام و زیبا است و به رغم نازک بودن، از استحکام بالایی برخوردار است. البته مثل سایر درمان‌های دندانپزشکی، ماندگاری آن بستگی کامل به رعایت بهداشت از سوی بیمار دارد.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.