مقایسۀ لامینیت و روکش

گروه  لامینیت
۲۹ بهمن ۱۳۹۵

لامینیت کردن (Porcelain Laminate Veneers)
لامینیت پوسته‌ای نازک از جنس چینی یا کامپازیت است که سطح بیرون و لبۀ دندان‌ها را می‌پوشاند. این پوسته‌ها با مواد باندینگ و سیمان‌های کامپازیتی به دندان متصل می‌شوند و در صورتی که خوب نگهداری شوند، طول عمری بین 5 تا 12 سال دارند. رنگ‌پذیری لامینیت‌های پرسلن کمتر از کامپازیت‌ها است و در مورد افراد سیگاری کاربرد بیشتری دارد.

روش کار: برای اینکه فضایی برای قرار گرفتن پوسته‌های چینی باز بشود، ابتدا باید 0/5 تا 1 میلیمتر از سطح خارجی و لبۀ دندان تراشیده شود. پس از این مرحله از دندان‌ها قالب‌گیری شده و این قالب به لابراتوار فرستاده می‌شود تا تکنسین لامینیت‌ها را روی گچ دندان فرم بدهد و بسازد. معمولاً از جلسۀ اول کار تا تحویل گرفتن لامینیت‌ها از لابراتوار بین 7 تا 14 روز طول می‌کشد. در جلسۀ دوم، لامینیت‌ها توسط دندانپزشک روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند.هر جلسه حدود 2-1/5 ساعت طول می‌ کشد.
هزینۀ لامینیت‌های چینی بیش از ترمیم با کامپازیت است و در صورتی که به علت ضربه یا عدم نگهداری صحیح شکسته شوند، ترمیم آنها مشکل است و بهتر است تعویض شوند.
در صورتی که تعداد فواصل بین دندان‌ها زیاد و نامساوی باشد، می‌توان از روش‌های لابراتواری مانند لامینیت پرسلن برای بستن فواصل استفاده کرد. البته باید توجه داشت که این درمان هزینۀ بیشتری در بر داشته و حداقل نیاز به دو جلسه کار خواهد داشت.

 

(1) قبل از کار

                                                   (2) بعد از تراش

لازم به ذکر است که نکات زیر باید در مورد لامینیت‌های چینی رعایت شود:
1- عدم استفاده از مواد رنگی مانند قهوه و پرهیز از استعمال دخانیات در 24 ساعت ابتدای نصب لامینیت‌ها.
2- رعایت بهداشت شامل استفادۀ مرتب و صحیح از مسواک و نخ دندان.
3- بازبینی و پالیش لامینیت‌ها در صوت لزوم توسط دندانپزشک به فاصلۀ هر 3 تا 6 ماه یک بار.
4- عدم استفاده از لامینیت‌ها برای خرد کردن اجسام سخت مانند تخمه‌، یخ و استخوان.

(3) لامینت‌های پرسلن

(4) بعد از کار


روکش کردن(Capping)
مخرب ترین روش درمانی از لحاظ سلامت نسج دندان، روکش کردن است. در این روش حداقل بین نیم تا دو سوم نسج سالم دندان تراش می خورد تا فضای کافی برای روکش باز شود. روکش‌ها را بر حسب نوع مادۀ به کار رفته تقسیم‌بندی می‌کنند. متداول‌ترین نوع روکش‌ها ، انواع چینی/ فلز است که سطح داخل روکش از جنس فلز است و روی آن را با چینی می‌پوشانند. استحکام این روکش‌ها بسیار بالا است و درصورتی که خوب ساخته شوند‌، از لحاظ زیبایی هدف بیمار و دندانپزشک را تأمین می‌کنند. جنس  فلز زیر این روکش‌ها متفاوت است و انواعی که حاوی طلا هستند، از لحاظ جذب لبه‌های روکش ارجح بوده و البته همانگونه که انتظار می رود، قیمت کار لابراتواری آنها نیز بالاتر از روکش‌های با فلز ارزان قیمت است.

 

مقایسه تراش برای لامینیت چینی و روکش تمام چینی

تراش برای روکش تمام چینی

تراش برای لامینیت چینی


نوع دوم روکش‌ها ، انواع تمام چینی است که فاقد فلز هستند. این روکش‌ها درخشندگی بالاتری دارند و در دهان طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. البته این روکش‌ها به علت آن که بدون فلز می‌باشند، استحکامی کمتر از روکش‌های چینی / فلز دارند و بهتر است فقط برای قسمت‌هایی به کار روند که در معرض دید قرار دارند.
روکش‌ها را نیز همانند لامینیت چینی، تکنسین دندانی در لابراتوار می‌سازد و به همین سبب، نیاز به چند جلسۀ ‌کاری و قالب‌گیری از دندان‌ها دارد.

با وجودی که بهترین راه بستن فواصل بین دندان‌ها ارتودنسی و پر کردن با کامپازیت است، اما گاهی اوقات به علت تخریب شدید دندان و یا روکش‌های قبلی، نیاز به روکش کردن دندان‌ها خواهد بود.
طول عمر روکش‌ها بین 5 تا 15 سال است. ولی باید در نظر داشت این زمان به عوامل زیادی بستگی دارد که عبارت‌اند از :
1- مهارت تکنسین در ساخت روکش.
2- مهارت دندانپزشک در کار خود.
3- رعایت بهداشت از طرف بیمار و مراجعه برای معاینات دوره‌ای شش ماهه.
4- وضعیت عصب زیرین دندان و ترمیم‌های قبلی آن.
5- چگونگی پاسخ لثۀ بیمار به روکش کار گذاشته شده.

 

قبل از کار (روکش)

بعد از کار (روکش)

                                                           قبل از کار(لامینیت)

                                                          بعد از کار(لامینیت)

 

نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.