ملاحظات کلینیکی در ترمیم های کامپازیتی کلاس IV ( بخش دوم بِوِل کردن)

بِوِل کردن (Beveling)
بول کردن سطح باکال در دومرحله انجام می شود. ابتدا یک بِوِل یک میلی متری با زاویه ۴۵ درجه در لبه شکستگی انجام می شود(تصویر4)، سپس یک بِوِل بلند مواج (Long Wave Bevel) تا نیمه های دندان ایجاد می شود. مواج بودن بِوِل موجب می شود که محل اتصال کامپازیت با دندان به صورت یک خط صاف نباشد و به چشم نیاید. از طرفی بلند بودن بِوِل موجب افزایش گیر کامپازیت خواهد شد(تصویر 5).
 

تصویر4: بِوِل ۴۵ درجه یک میلی متری لبه شکسته

تصویر5 :Long Bevel لبه شکستگی

 
در قسمت لینگوال، برحسب نوع اکلوژن بیمار(به خصوص درفک بالا) بهتراست فقط ازبِوِل ۴۵ درجه استفاده شود، چون بِوِل های بلند موجب نازک شدن کامپازیت و بالا رفتن احتمال شکست لبه های آن به هنگام جویدن خواهند شد. برای بِوِل کردن مینای سطح باکال، می توان از فرز الماسی شعله ای بلند و برای سطح لینگوال، از فرز شعله ای کوتاه یا تخم مرغی استفاده کرد.برای اجتناب از اچ شدن دندان های مجاورمی توان آنها را با نوار تفلون جداکرد(تصویر6). مرحله بعد اچ کردن دندان است.بهتراست تمام سطح باکال و لینگوال اچ شود، تا بعداً محل ختم اِچینگ و باندینگ مشخص نباشد وگرنه پس از مدتی این محل رنگ می گیردکه از لحاظ زیبایی ناخوشایند خواهد بود(تصویر7).
توجه: بهتراست پیش از بِوِل کردن سطح لینگوال، اَکلوژِن بیماربا کاغذ کربن مشخص وبررسی شود تا محل ختم بِوِل روی ناحیه تماس با دندان مقابل قرار نگیرد.
 

تصویر6: جداکردن دندان ها با نوار تفلون

تصویر7 :اچ کردن تمام سطوح باکال و لینگوال

شستشو باید با پوآر آب و سپس آب و هوا(مدت زمان شستشو حداقل حدود ۱۵ ثانیه می باشد) انجام گیرد(تصویر8). دندان ها باید با رول پنبه و ساکشن قوی ویا رابردم ایزوله شوندوسپس عمل خشک کردن انجام گیرد(تصویر9). در مرحله بعد، زدن باندینگ ، نازک کردن آن توسط پوآر هوا و کیورینگ انجام می گیرد. بهتراست قبل از نازک کردن باندینگ حدود ۲۰ ثانیه صبر کنیم.
 

تصویر8: مالیدن باندینگ به کلیه سطوح دندان

تصویر9 :خشک کردن دندان ها 

نکته: یکی از علل مهم شکست ترمیم های کامپازیتی آلودگی دندان به بزاق، خون و رطوبت است که باعث جدا شدن کامپازیت از دندان، ریز نشست و پوسیدگی ثانویه می شود.
 

تصویر10: شستشو اسید دندان ها

تصویر11 :نازک کردن لایه باندینگ توسط هوا

 

تصویر12 :کیور کردن لایه باندینگ از هر دوسمت دندان حدود ۲۰ ثانیه

تصویر13 : قراردادن لایه اول کامپازیت که سطح لینگوال را می سازدو جایگزین عاج ازدست رفته می شود.

 

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.