ملاحظات کلینیکی در ترمیم های کامپازیتی کلاس IV ( بخش پنجم بِوِل کردن)

برخی از کامپازیت ها مانند (Renamel®(Cosmedent دارای دونوع کامپوزیت مایکروفیلد و مایکروهایبرید هستند. در این سیستم قسمت لینگوالی ولبه دندان باید با کامپوزیت مایکروهایبرید و سطح باکال با کامپوزیت مایکروفیلد ترمیم شوند، تا استحکام و زیبایی دندان را تامین کند.
توجه داشته باشید که کامپازیت های مایکروفیلد را به تنهایی نمی توان برای ترمیم کل شکستگی به کاربرد، چون استحکام کافی ندارند. ولی کامپازیت های مایکروهایبرید و نانوهایبرید علاوه بر استحکام زیاد، قابلیت پرداخت خوبی دارند و می توانند به تنهایی برای ترمیم کل حفره ClassIV به کار روند.
توجه:شکل دادن دندان های قدامی از اهمیت زیادی برخوردار است، چون بیشتراز سایر دندان ها در معرض دید هستند. سطح باکال دندان ها در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی می شوند.
دندان های سانترال جوان درسطح باکال دارای دوشیارتکاملی مزیالی و دیستالی هستند.علاوه برآن دارای بافت سطحی (Surface Texture) خاصی هستند که به صورت شیارهای ظریف عرضی در سطح دندان کشیده شده اند. این خطوط در حقیقت، انتهای قطع شده خطوط رتزیوس هستند که در طول زمان ساییده شده ودرسطح دندان افراد مسن دیده نمی شوند.
سطح باکال دندان افراد مسن فاقد بافت سطحی و براق است. برای شبیه سازی سطح ترمیم با دندان های مجاور باید این مشخصات را برروی کامپازیت ایجاد کرد.
برای ایجاد شیارهای تکاملی، با یک فرز بلند Roundend Taper ،دو فرورفتگی کم عمق برروی سطح باکال ایجاد می کنیم(تصاویر۲۹ و۳۰). سپس با نوک همان فرز یا یک فرز روند ریز، خطوط عرضی ظریفی روی دندان شکل می دهیم.

تصویر29: ایجاد شیار تکاملی دیستالی برروی ترمیم

تصویر30 :ایجاد شیار تکاملی مزیالی روی ترمیم

تصویر31 : ایجاد خطوط عرضی ظریف برای بازسازی Surface Texture دندان جوان

تصویر32 : سطح باکال دندان های ترمیم شده قبل از پرداخت

برای پرداخت چنین سطحی نباید از وسایل ساینده قوی مثل اینسترومنت های اتمام (Finishing  Instruments) استفاده کرد، چون تمام خصوصیات سطحی ایجاد شده را ازبین می برند.درنهایت با استفاده از مواد ووسایل پرداخت ( Polishing Instruments) با سرعت وفشار کم ودر محیط مرطوب، سطح کامپازیت به نحوی پرداخت می شود که به بافت سطحی ایجاد شده آسیب نرسد(تصویر ۳۳).

تصویر33 : پرداخت ترمیم با مولت پرداخت

یکی از وسایل مناسب برای این کار برس های پرداخت سیلیکونی با نام (Astrobrush® (Ivoclar vivadent  است که بدون ازبین بردن خطوط ایجاد شده، سطح کامپازیت را به خوبی پرداخت می کند.(تصویر۳۴)

تصویر34 : پرداخت ترمیم با برس سیلیکونی 

توضیحات تصویر 34 : پرداخت ترمیم با برس سیلیکونی  (Astrolorush® (Ivoclar Vivadent) یا (Occlubrush® (Kerr – Hawe

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.