مروری بر معیارهای زیبایی

پیشرفت چشمگیر در تولید مواد ترمیمی هم رنگ دندان، امکان انجام درمان های زیبایی را به شکل گسترده ای فراهم کرده است. ولی به گفته دکتر رونالدشتان، دندان پزشکی زیبایی، هنر دندان پزشکی در ناب ترین شکل آن است. ایجاد یک لبخندزیبا یکی از هوشمندانه ترین خدماتی است که هر دندانپزشک می تواند ارائه کند و بدون توجه به اصول و معیارهای زیبای، نتیجه مناسبی به دست نمی آید.
مروری بر معیارهای زیبایی
زیبایی لبخند انسان به میزان زیادی به تقارن و تناسب صورت، لثه و دندان بستگی دارد. دندان های نامتقارن یا دندان هایی که با دندان های کنار خود تناسب ندارند ویا صورت هایی که دارای تناسب کافی نباشند ویا لثه هایی ناسالم، حس هماهنگی(هارمونی)را که برای ایجاد زیبایی لازم است، ازبین می برند.
FacialEsthetic
 هنگام نگاه کردن به هر فردی، ابتدا صورت به عنوان یک واحد دیده می شود و فقط در صورتی که ناهماهنگی در قسمتی وجود داشته باشد، اجزاء صورت بیشتر نمایان می شوند.
خطوط رفرنس افقی
خط چشمی(Eye Line) که همان خط بین دو مردمک است، یکی از مهمترین خطوط افقی صورت می باشد که باید با خط قرارگیری لب بالا در لبخند(Lip Commissure Line) و خط اکلوژن (خط بین نوک دندان های کانین بالا) موازی باشد. موازی بودن این خط ها کلید اصلی هارمونی صورت است(تصویر۱).

تصویر1 : خطوط رفرنس افقی

خطوط رفرنس عمودی
میدلاین صورت(خط بین گلابلا وناحیه زیر بینی)مهمترین خط عمودی صورت است که باید بر خط چشمی عمود باشد.(تصویر۲)در هنگام مشاهده از روبه رو، صورت در بعد عمودی به سه قسمت تقسیم می شود(پیشانی، میانی و، تحتانی). ارتفاع یک سوم میانی صورت باید حدوداً معادل یک سوم تحتانی باشد. تغییرات غیر نرمال دراین تناسب ها، دامنه ای از عدم رشد کافی تا رشد بیش از حد یک یا دوفک را در بر می گیرد.

تصویر2 :خطوط رفرنس عمودی

طول وحرکت لب بالا
طول لب بالا از ناحیه زیر بینی تا لبه زیرین لب بالا در نمای روبه رو محاسبه می شود. متوسط طول لب بالا در خانم های جوان ۲۰ تا ۲۲ میلی متر ودر آقایان جوان ۲۲تا۲۴ میلی متر است. با افزایش سن، لب بالا بلندتر می شود. حرکت لب بالا از حالت استراحت تا حداکثر خنده، ۶تا۸ میلی متر می باشد که با افزایش سن این حرکت هم کاهش می یابد.

 

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.