لبخند(Smile)

لبخند معنی دارترین ارتباط بدون کلام بین انسان هاست. همان طور که گفته شد زیبایی لبخند تحت تاثیر لب، لثه و دندان ها است.
نمای دندان(Visibility of Teeth)
در خانم ها هنگام برقراری لب ها در حالت استراحت حدود ۳میلی متر از لبه دندان های سانترال بالا دیده می شود و این میزان در آقایان حدود دو میلی متر می باشد.(تصویر 1)
البته تفاوت این مقادیر بین افراد مختلف، زیاداست. به عنوان مثال در افراد دارای لب کوتاه، مقدار بیشتری از دندان های سانترال دیده می شود.همزمان با افزایش سن و شل شدن عضلات و کوتاه شدن دندان ها به علت سایش، دندان های فک بالا کمتر دیده می شوند.
براساس همین مقادیر نمای دندان افراد را به سه گروه تقسیم می کنند، افراد با خط لبخند کوتاه(Low)، خط لبخند متوسط (Medium)و خط لبخند بلند(High).

تصویر1 : نمای دندان ها در حالت استراحت لب

انحنای لبخند(Smile Curve)
هنگام لبخند کامل، خط متصل کننده لبه اینسایزال دندان های قدامی فک بالا با خط لب پایین موازی می باشد. فضای موجود بین این دو خط باید حداقل باشد و حالتی یکنواخت از دندان کانین یک سمت تا کانین سمت دیگر را به نمایش بگذارد. این حالت تقریباً در ۸۵ درصد افراد مشاهده می شود.(تصویر2) 
همچنین در حالت لبخند، لب بالا اندکی بالاتر از خط لثه ای قرار می گیرد. خط لثه ای خطی است که بالاترین نقاط قوس های لثه ای دندان های قدامی فک بالا را، از کانین تا کانین، به هم متصل می کند. در لبخند کامل، لب بالا نباید با فاصله زیادی از این خط قرار گیرد. چرا که در صورت زیاد بودن فاصله، مقداری زیادی از لثه فک بالا دیده می شود. نمای لثه ای بیش از ۳-۲میلی متر در حین لبخند، زیبایی لبخند را کاهش می دهد.

تصویر2 : انحنای لبخند لب پایین

 

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.