تناسب دندانی

تعادل لبخند تا حد زیادی به شکل و رنگ دندان ها و موقعیت و نحوه قرار گیری آنها بستگی دارد. تناسب بین دندان ها یکی از موارد پراهمیّت در زیبایی لبخند می باشد. یکی از مهمترین اصول تناسب،قانون تناسب طلایی(Golden proportion) است. براساس این قانون هنگام مشاهده دندان ها از روبه رو در حالت لبخند، اندازه قسمتی از هر دندان که دیده می شود، باید تقریباً۶۰درصد اندازه دندان مزیالی خودش باشد‌.(نسبت دندان کوچکتر به دندان بزرگتر1|0/168 می باشد).
درواقع این نسبت، براساس اندازه ظاهری هر دندان هنگام مشاهده مستقیم از روبه رو می باشدنه اندازه واقعی خود دندان. بنابراین هرچه نگاه از میدلاین به سمت طرفین حرکت می کند، هر دندان از دندان مزیالی خودش باریک تر به نظر می رسد.
شکل دندان
دانستن آناتومی طبیعی دندان، یکی از عوامل موفقیت در بازسازی لبخنداست.گاهی ایجاد تغییرات جزئی در شکل و حدود دندان، ظاهر بسیار متفاوتی ایجاد می کند. به طور کلی دندان های سانترال به سه شکل دیده می شود.
۱-فرم بیضی Oval که درآنها لبه اینسایزال گردوباریک می باشد و لاین انگل های سطح فشیال به صورت محوونرم به سمت سرویکال کشیده شده اند.(تصویر1) معمولاً دراین حالت امبِرِژِرها لیبیال و اینسایزال باز بوده، لبخند زنانه تری ایجاد می کنند.
۲-فرم مخروطی Conicکه درآن لبه اینسایزال صاف و کمی گرد می باشد. لاین انگل ها مشخص تراست و لاین انگل دیستال به سمت مرکز سرویکال کشیده می شود.(تصویر2)
اصطلاحاًاین شکل را فرم Leptosomal یا باریک و کشیده می نامند.
۳-فرم مربعی که درآن لبه اینسایزال کاملاً صاف می باشد. لاین انگل های فشیال مشخّص، موازی وبا فاصله به سمت سرویکال کشیده شده اندکه اصطلاحاً در افراد با تیپ عضلانی و ورزشکاران ( Athletic) دیده می شود.(تصویر3)
 

تصویر1:فرم بیضی سانترال ها

تصویر2 :فرم مخروطی سانترال ها

 

تصویر3 : فرم مربعی سانترال ها

در بازسازی لبخند،ترمیم یک دندان منفرد در مقایسه با ترمیم همزمان تمامی دندان های قدامی، نیاز به مهارت و توانایی هنری بیشتر دندانپزشک دارد.چون هماهنگ کردن یک دندان مجزا با دندان های کناری و دندان سمت مقابل، نیازمند سعی و بررسی بیشتر و ایجاد دقیق خصوصیات سطحی دندان می باشد.
 

 

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.