مقاله تجربه شخصی دکتر فرخ آصف زاده با لامینیت­­ های بدون تراش دکتر آصف زاده در مجله JOD

۲۴ خرداد ۱۴۰۰

در این نوشتار می­خواهیم درباره شرایطی صحبت کنیم که هیچ تراشی روی دندان انجام نشده و اصلا فرز به دندان نمی­خورد. از جمله مواردی که با این شیوه قابل درمان هستند می­توان به پگ لترال و اسپیسینگ اشاره کرد. در این موارد نیازی به تراش دندان نیست مگر اینکه بخواهیم تیزی­های روی لبه دندان را برداریم که آن هم با دیسک قابل انجام است.

در عین حال در مواردی که دندان­ها داخل­تر بوده یا باید بلندتر شوند و بیمارهم لیپ لاین کوتاهی داشته باشد هم می­توان از این روش استفاده کرد. کنترااندیکاسیون برای یک طرح درمان لامینیت بدون تراش، وجود کرادینگ و بیرون زدگی دندان­ها است. از جمله دیگر اندیکاسیون­های لامینیت­های بدون تراش می­توان به سایش دندان­های قدامی در یک پلن اکلوزال نامناسب اشاره کرد.

چرا دندان­هایم را لامینیت کردم؟

مقدار کمی از دندان­های من موقع صحبت و لبخند دیده می­شدند. این مساله به خاطر اتریشن و سایش نبود بلکه به واسطه نوع لیپ لاین اتفاق افتاده بود. رنگ آنها نیز به تدریج تغییر کرده بود. در نتیجه با توجه به تجربه ۲۵ ساله خود در درمان­های زیبایی، تصمیم گرفتم تا ارتفاع دندان­های خود را با لامینیت افزایش داده و آنها را بیرون­تر بیاورم. با توجه به جمیع شرایط، دندان­های من کاندید مناسبی برای لامینیت بدون تراش بودند. کارهای لابراتواری درمان نیز توسط آقای امیر قهرمانی انجام شد.

ادامه مقاله را میتوانید از لینک زیر در مجله JOD لذت دندانپزشکی دنبال کنید.

تجربه شخصی دکتر فرخ آصف زاده با لامینیت­­های بدون تراش

 

نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.