روش سیلیکون ماتریکس یا سیلیکون ایندکس (Silicone Index)

در مواردی که بخواهیم لبه یا قسمت پروگزیمال دندان را فرم دهیم 
می توان از یک راهنما یا ایندکس سیلیکونی استفاده کرد.این کار به سه روش قابل انجام است:
۱) در صورتی که ترمیم لبه دندان از لحاظ فرم و اکلوژن قابل قبول باشدو فقط به دلیل تغییر رنگ مجبور به تعویض آن باشیم، می توانیم قبل از برداشتن کامپازیت قدیمی، یک راهنما یا ایندکس سیلیکونی توسط پاتی putty مثل (Speedex (Coltene
از دندان تهیه کنیم. بعد از این کار می توان ترمیم قدیمی موجود روی دندان و یا لبه های بدرنگ  را برداشت.
سپس هنگامی که میخواهیم کامپازیت را روی دندان قرار دهیم، قسمت باکال ایندکس سیلیکونی تهیه شده را با تیغ بیستوری به نحوی می بریم که قالب قسمت لینگوالی لبه اینسایزالی باقی مانده و هنگام گذاشتن روی دندان Fit باشد. این کار جهت ایجاد دسترسی برای قرار دادن لایه لایه کامپازیت و کیور کردن این لایه ها انجام می گیرد. در نهایت هنگامی که میخواهیم کامپازیت را روی دندان قرار دهیم ایندکس مجدداً در قسمت لینگوال قرار گرفته و کامپازیت به شکل لایه لایه روی آن فرم داده می شود. فرم نهایی توسط وسایل پرداخت ایجاد خواهد شد. 
 

تصویر1:نمای دندان های سانترال نیازمند ونیر.

تصویر2: ساخت ایندکس سیلیکونی از لبه دندان ها.

 

تصویر3:تراش دندان های سانترال.

تصویر4:جدا کردن دندان هاواچینگ تمام سطوح آنها.

 
 

تصویر5 : اعمال باندینگ روی دندان ها.

 
 

تصویر6:قراردادن ایندکس سیلیکونی روی دندان ها.

تصویر7: قراردادن کامپازیت روی ایندکس سیلیکونی وفرم دادن ماملون ها.

 

تصویر8:فرم نهایی یکی از ونیرهای انجام شده.

تصویر9: پوشاندن ونیر انجام شده با نوار تفلون و ایزوله کردن آن از دندان مجاور.

 
 
 

تصویر10:فرم نهایی ونیرهای دندان های سانترال و نمای قبل آنها.

تصویر11: فرم نهایی ونیرهای دندان های سانترال و نمای قبل آنها.

 
 
 
همانطور که گفته شد روش فوق زمانی به کار می رود که شکل و فرم دندان مناسب باشد. اما در صورتی که لبه دندان شکسته باشد و یا فرم مناسبی نداشته باشد، می توان از روش های بعدی استفاده کرد.
۲)از دندان های قالب گیری شده و Cast تهیه می شود. سپس لبه های دندان توسط موم روی Cast بازسازی می شود(Wax-up). از کست اصلاح شده با موم به روش ذکر شده در بالا ایندکس سیلیکونی تهیه می گردد. سپس Indexدر دهان و در سمت لینگوال دندان ها قرار می گیرد و کامپازیت به روش لایه لایه شکل داده می شود.
۳)Mock up:
درهمان جلسه ترمیم، بدن اچ و باندو با استفاده از کامپازیت های قدیمی و تاریخ گذشته لبه دندان را بازسازی و لایت کیور می کنیم. سپس فرم دلخواه و اکلوژن و ارتفاع مناسب لبه دندان را ایجاد کرده و بعد از اینکه بیمار احساس راحتی و رضایت کرد، از آن ایندکس سیلیکونی تهیه می کنیم. در نهایت کامپازیت موقت را از دندان جدا می نماییم. از آنجایی که اچ و باند انجام نگرفته این کار به راحتی صورت می گیرد. پس از ایجاد بول و انجام اچ و باند، مجدداً ایندکس سیلیکونی را در لینگوال قرار داده، کامپازیت را فر می دهیم.
منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.