روش عمل فرنوپلاستی (روش ابداعی دکتر علی یزدانی به جای عمل فرنکتومی)

این عمل در ناحیه بافت فیبروزه چسبنده به فرنوم، بین دندان ها انجام می شودو برداشتن  کامل فرنوم به دلایلی که قبلاً ذکر شد هیچ ضرورتی ندارد. اگر به بافت فیبروزه و اطراف آن توجه شود، سه قسمت مشخص در پاپی بین دندان های سانترال دیده خواهد شد که با دو خط عمودی از هم جدا می شوند. در قسمت کناری پاپی در هر طرف، بافت لثه لبه ای وجود دارد که به هیچ وجه برداشتن آنها لازم نیست ودر صورت ازدست رفتن این بافت، جایگزینی نخواهند داشت.این دوقسمت همانطور که گفته شد با دوخط عمودی از قسمت فیبروزه که باید برداشته شود، جدا می گردند.

پس از انجام مراقبت های لازم قبل از جراحی و آماده سازی بیمار، بی حسی موضعی داده می شود و محدوده عمل جداسازی می گردد. 
به وسیله تیغه جراحی شماره ۱۱ یا ۱۵ در حالی که تیغه در بین دندان ها و عمود به سمت خارجی دندان ها قراردارد، خط جداسازی لثه لبه ای و بافت فیبروزه برش داده می شود. این برش تا زمانی که لبه تیغه استخوان را لمس کند ادامه می یابد. همین عمل در خط طرف دیگر نیز انجام می شود.
 

پس از انجام این دوبرش لبه انتهایی برش ها درقسمت لیبیال و سپس در قسمت پالاتال با دو برش افقی به هم وصل می شوند. این برش ها عمود بر برش های قبلی می باشند.
 

 

قسمت فیبروزه پس از انجام برش ها تقریباً جدا شده و فقط با یک کورت ریز ویا اکسکاواتور از محل خود کنده می شود.
فضای خالی آن نیز با تکه ای از گاز برای مدت نیم ساعت پوشیده شده، از بیمار خواسته می شود که برروی گاز با دندان های مقابل فشار وارد کند. همین عمل پس از چند دقیقه خونریزی محل را، که مقدار زیادی هم نیست، کنترل خواهد کرد. پس از دستورات بعد از عمل که شامل نخوردن غذاهای سفت و گرم و محرک و استفاده از دهان شویه ومسکن (در صورت نیاز)می باشد، بیمار مرخص می گردد.

پس از یک هفته که بیمار دوباره معاینه می شود، ناحیه به خوبی درحال ترمیم است و جالب اینجاست که دو لبه کنار بافت فیبروزه که در محل، باقی گذاشته شدند، در حال بازسازی و چسبیدن به هم و فرم دادن پاپی جدید می باشند. حرکت دادن دندان هاویا ترمیم دیاستم پس از یک هفته به راحتی قابل اجراست. در صورتی که حرکت دادن دندان های سانترال به طور مجزا مورد نیاز باشد در همان روز عمل می توان قبل از مرخص کردن بیمار روی دندان ها به روش های مختلف فشار لازم را وارد کرد.
 

قبل و بعد از اتمام درمان بیمار جراحی شده و ترمیم توسط کامپازیت (به فضای بسته شده توسط پاپی جدید توجه شود)

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.