روش انجام کار بستن دیاستم (روش ابداعی دکتر علی یزدانی)

پس از انجام معاینات اولیه، گرفتن مشورت های جراحی و ارتودنسی و انجام درمان های مورد نظر قبل از بستن دیاستم، اکلوژن بیمار دقیقاً موردتوجه قرار می گیرد ودر حرکات مختلف موقعیت دندان های مورد درمان بررسی می شود. بهتر است که از تجهیزات جانبی موجود مثل ریترکتورهابرای کنار زدن لب هاجهت دید بهتر و بیشتر استفاده شود .فاصله دو دندان مورد درمان دقیقا اندازه گیری می شود و مقداری که باید به هر دندان افزود ، تعیین می گردد. با استفاده از حدود ۳ سانتی متر نوار سلولوئیدی با عرض متناسب با طول دندان ،قسمت ۱/۳ لثه ای مزیال یکی از دندان ها طوری که شرح داده خواهد شد شکل داده می شود . ابتدا نوار سلولوئیدی به آرامی به زیر لثه برده می شود تا جایی که توقف نماید.
 

 
سپس زمانی که نوار در محل مناسب قرار گرفته است و حدود نیمی از دندان (در سمت دیاستم ) زیر نوار قرار دارد اچ و باند انجام می گیرد. در این مرحله نیازی به قرار دادن وج نیست. در حالی که نوار با انگشتان در محل نگاه داشته شده و قسمت زیر لثه کاملا به دندان چسبیده است ،قسمت لبه ای نوار بایک وسیله شبیه اسپاتول پانسمان یا سوند قابل حرکت خواهد بود.
 

 نوک سرنگ کامپازیتFlowable در داخل نوار و نزدیکی لثه گذاشته می شود و حدود ۳ میلی متر از این ماده در محل تزریق می شود.
 

 
با تغییر محل قسمت لبه ای نوار ،عرض لازم جهت تقسیم مناسب فضا و بستن دیاستم مشخص می شود و پس از تزریق Flowable این ماده با نور سخت می گردد .شبیه این کار بر روی دندان مجاور نیز انجام می شود.
 

 پس از این کار دو عددترمیم مثلثی شکل در ناحیه لثه ای دندان خواهیم داشت که آنها را به نام Proximal Wings نامگذاری کرده ام . این بالچه ها در جلوگیری از اورهنگ شکل دادن صحیح کامپازیت و جلوگیری از ایجاد فضای زیاد در قسمت لثه ای وج گذاری ساده و آسان نقش اساسی دارند.پس از ساخت بالچه ها مقداری کامپازیت یونیورسال و یا عاج در قسمت لبه ای طرفی یکی از دندانها گذاشته می شود ، به طوری که نصف فضای دیاستم را در آن ناحیه بسته باشد . این قسمت را به نام IncisalStop نامگذاری کرده ام.
 

 

در این مرحله با استفاده از نوار ماتریکس تافل مایر شماره ۱ و دو عدد وج ، ماتریکس لازم برای قرار دادن کامپازیت بر روی دندانی که Incisal Stopندارد قرار می گیرد.
 

وجود  Incisal Stop بر روی دندان مجاور باعث می شود که در هنگام قرار دادن کامپازیت،نوار به مقدار بیش از اندازه به سمت دندان مجاور حرکت نکند. در صورت نیاز و احتمال آلودگی سطحی ،دندان دوباره اچ و باند می شود و کامپازیت به مقدار لازم در محل قرار می گیرد پس از خارج کردن نوار ، دندان مجاور نیز به همین روش ترمیم می گردد.

 
 

 
 

 پس از برداشتن اضافات کامپازیت ، اتمام ترمیم و عمل پرداخت، اکلوژن بیمار بررسی و در صورت نیاز اصلاح می شود.

به این ترتیب وبدون ایجاد هرگونه Overhang در زیر لثه، ضمن بستن دیاستم فرم بسیار مناسبی نیز به دندان داده می شود.لازم به ذکر است که در کلیهء درمانهای زیبایی کامپازیتی، بیماران پس از یک هفته دوباره ویزیت شده و اشکالات احتمالی که به سبب خستگی چشم به وجود آمده اند اصلاح شده و پرداخت نهایی انجام می شود.

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.