نکاتی درمورد Bleaching

 با این که امروزه سفید کردن دندان ها،عملی رایج است ولی هنوز نگرانی‌هایی در مورد حساسیت و آسیب های دندانی و بافت های نرم دهانی وجود دارد.
هر چند که نفوذ پراکساید، ازطریق مینا و عاج به پالپ می تواندحساسیت ایجاد کندولی پالپ اغلب سلامت خودرا حفظ میکند و حساسیت ایجاد شده، قابل برگشت است.
درصورت بروز حساسیت، باید درمان برای چند روز قطع شود. 
استفاده ازفلوراید،ژل نیترات پتاسیم ۳درصدی، خمیر دندان ها و دهان شویه های ضدحساسیت می تواندبه کاهش حساسیت کمک کند.
در صورتی که بافت نرم با ماده سفید کننده تماس پیدا کند،سفیدی بافت و یا سوختگی آن را به دنبال دارد. اگر این آسیب کم و محدود باشد، تغییرات ایجاد شده به سرعت برطرف شدن، هیچگونه تبعات درازمدتی ندارند.
 شست و شو با آب و استفاده از پماد های ضد عفونی(مثل اُرابِیسOrabase) به سرعت ر،نگ بافت نرم را برمی‌گرداند و بیمار را مطمئن می سازد که تغییر و مشکل ایجاد شده، دائمی نیست.
هرچند که مشاهده این وضعیت برای اولین بار می تواند موجب ناراحتی و اضطراب بیمار شودکه دراین مورد بهتراست بیمار قبل از شروع درمان مطلع گردد.
 باید توجه داشت که بیمارانی با دندان های حساس موارد خوبی برای بلیچینگ نیستند‌.
همچنین عمل سفید کردن برای دندانهای افراد کم سن که دارای پالپ وسیع هستند، خانم های باردار و یا افرادی که به کار بامید پراکساید حساسیت دارند، توصیه نمی شود.
نکته:  بیماران که دارای ترمیم های دندانی قدامی و زیبایی هستند باید آگاه شوند که بابلیچینگ  رنگ دندان هایشان روشن تر می شود،  ولی رنگ ترمیم هایشان تغییر نمی کند، چرا که مواد بلیچینگ اثری روی مواد ترمیمی ندارند. به همین دلیل بعداز سفید شدن دندان هایشان ترمیم ها تیره تر و نازیبا به نظر خواهند رسید که این امر  نیاز به تعویض و انجام ترمیم های جدید برای بیمار را موجب خواهد شد. این موضوع حتماً باید از قبل به اطلاع بیمار برسد.
- اگر بیماری نیاز به انجام ترمیم دندان های قدامی و بلیچینگ به طور همزمان داشته باشد بهتر است ابتدا سفید کردن دندان های قدامی انجام شود تا رنگ جدید دندان هامشخص شده، سپس ترمیم ها با رنگ جدیدهماهنگ شوند‌.پس بلیچینگ از نظر زمانی در اغلب موارد به ترمیم و یا انجام کارهای زیبایی اولویت دارد و باید زودتر انجام شود.
- بهتراست از بیمار خواسته شود درحین دوره درمان بلیچینگ از مصرف چای غلیظ، قهوه، توتون وتنباکو خودداری کندویا استفاده ازاین موارد را محدودکند.
- سفید کردن دندان ها مسلّماً با فرآیند باندینگ مواد به دندان تداخل دارد، چرا که غلظت بالایی از اکسیژن در مینا وعاج تولید می شودکه پلیمریزاسیون رزین کامپازیتی را مختل میکند. تاخیری حداقل حدود یک تا دوهفته پس از سفید کردن دندان ها امکان حذف اکسیژن اضافی را از بافت دندانی فراهم می کند تا تداخل با پلیمریزاسیون ایجاد نشود.
درضمن استفاده از مواد احیا کننده مانند آسکوربات سدیم و کاتالاز روی سطح دندان های بلیچ شده می تواند قدرت باند را افزایش دهد‌‌.
-اینکه دندان های یک فرد براثر بلیچینگ چقدر سفیدتر می شود، اغلب به طور دقیق قابل پیش بینی نیست. پس از ابتدا باید این نکته به بیمار گفته شود،تاتوقع بیمار در این زمینه منطقی باشد.
همچنین سفید شدن دندان ها قابل برگشت است، چرا که واکنش شیمیایی انجام شده در این فرآیند، واکنشی دوطرفه بوده، بعداز مدتی رنگدانه ها دوباره تشکیل می شوند ونیاز به بلیچ مجدد بعداز چندسال بوجودخواهد آمد. این موضوع نیز باید به اطلاع بیماران رسانده شود.
منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.