نیمه پنهان یک لبخند زیبا

گروه  گفتگو
۱۹ دی ۱۳۹۶

22 الی 24 آبانماه، دندانپزشکان زیبایی گرد هم می‌آیند تا با هم جدیدترین روشهای دندانپزشکی زیبایی و طراحی لبخند را برای شما بررسی کنند. داشتن لبخند زیبا رویای هر کسی است و دندانپزشکان زیبایی در این راه می‌توانند به شما خیلی کمک کنند.

درباره کمک‌هایی که دندانپزشکان زیبایی می‌توانند بکنند با دکترآصف زاده، متخصص ترمیمی و زیبایی و رئیس کنگره به گفتگو نشسته‌‌ایم. بگردید، ببینید که شما کدام یک از این مشکلات را دارید و چه راه حلی برای آن پیشنهاد می‌شود.

سلامت : آقای دکتر!اصلاح خط دندان که بین دندانپزشکان متداول است، به چه معناست؟

در حالت طبیعی، دو دندان سانترال بالا باید کمی بلندتر از دندانهای کناری (لترال) باشند تا به صاحب آن، ظاهری جوان ببخشند.این دندان‌ها هم ارتفاع دادن‌های نیش در کناره‌های دهان هستند«خط لبخند» یک خط فرضی است که لبه دندان های جلوی فک بالا می گذردو یا لبه فوقانی لب پایین انحنا داشته باشد ، لبخند فرد حالت جوان پیدا می کند ولی اگر صاف باشد، نشان دهنده سایش دندان‌ها و بالا رفتن سن است.

سلامت: چرا بعضی‌ها وقتی لبخند می‌زنند لبه دندان‌هایشان پیدا نیست؟

هنگامی که لبخند می‌زنید یا صحبت می‌کنید، لبه دندان‌ها باید کمی مشخص باشند، در صورتیکه لبه دندان‌هایتان سایده شده باشد یا خط لبخندتان پایین باشد، به نظر خواهد رسید که دندان ندارید یا فراموش کرده‌اید دندان مصنوعی‌تان را داخل دهانتان بگذارید. در این مورد با استفاده از کامپوزیت‌های رزین (مواد هم رنگ کننده) روکش یا لامینیت می‌توان بر این مشکل فائق آمد، البته پیش از انجام این کار باید وضعیت برهم آمدن دندان‌ها در فک‌تان از سوی دندانپزشک بررسی شود.

سلامت :دندان‌های جلویی خیلی پهن صورت را چاق‌تر می‌کنند، همین طور است؟

دندان‌های پهن صورت را چاق‌تر نشان می‌دهند. در این موارد با درمان‌های ارتودنسی و ترمیمی می توان نسبت و عرض دندانها را تصحیح کرد. البته گاهی نیز لازم است که روی چهار یا حتی شش دندان جلو کار شود .

سلامت: چرا گاهی شش دندان جلویی هم قد می‌شوند؟

این مشکل می‌تواند به عللی از جمله سایش، دندان قروچه یا خرد شدگی لبه دندان‌ها پیش آید  که موجب می‌شود دندانها هم ارتفاع بشوند و چهره فرد را مسن تر جلوه بدهند.

سلامت: اگر بین دندان‌های کسی فاصله وجود داشته باشند، چه کار باید بکند؟

در صورتیکه این فاصله به تازکی در بین دندان ها ایجاد شده، ممکن است به علت بیماری لثه یا عادات دهانی مانند فشار دادن زبان بین دندانها  باشد. در این صورت بهتر است به فکر درمان آن باشد. چنانچه هیچ مشکلی وجود نداردو از ظاهر خود راضی هستید ، به آنها دست نزنید. ولی در صورت تمایل، تمایل برای بستن این فاصله می توانید از میان سه روش درمانی کامپازیت یا لامینیت چینی Porcelain Laminate Veneerیا ارتودنسی یک را برگزنید.

سلامت: بیرون زدگی دندان های جلویی چطور؟

دندان‌های بیرون‌زده علاوه بر ظاهر ناخوشایند می‌توانند موجب بروز ناهنجاری‌های صورت نیز بشوند. در این موارد بهترین درمان، ارتودنسی و به دنبال آن روکش یا لامینیت دندان‌‌ها است.

سلامت : کسانی که دندان هایشان شلوغ و نامرتب است چه کار کنند ؟

دندان‌های نامرتب علاوه بر ناخوشایند‌کردن ظاهر لبخند، از تمیز شدن کامل دندان‌ها نیز ممانعت به عمل آورده و احتمال بروز بیماری‌های لثه‌ای و پوسیدگی را بالا می‌برند. بهترین درمان چنین دندان‌هایی، ارتودنسی است. حتی در سنین بالا و در میان افراد بالغ، البته در مواردی که بیمار تمایل به ارتودنسی نداشته باشد و میزان در هم بودن دندان ها کم و متوسط باشد ، می توان به کمک ترمیمهای کامپازیت ، لامینیت یا روکش کردن ظاهر آنها رو بهبود بخشید.

سلامت: بدرنگی دندان‌ها چطور؟

تغییر رنگ می تواند به عللی از جمله جرم گرفتگی، پر‌کردگی بدرنگ، تغییر رنگ ناشی از مصرف آنتی بیوتیک تترامایکین یا پوسیدگی ایجاد شود که هر کدام از عوامل فوق درمان‌های مخصوص به خود را می‌طلبد.

سلامت: لکه‌های سفید و یا قهوه‌ای هم همین طور؟

تغییر رنگ‌های سفید که به صورت لکه‌های سفید روی سطح مینا مشخص است ، به علت کم بودن کلسیم مینا ایجاد می‌شود که می‌توان آنها را توسیط روش‌های سایش جزیی مینا، ترمیم کامپوزیت یا لامینیت پرسلن تصحیح کرد. تغیر رنگ‌های قهوه‌ای عموماً به علت بالا بودن فلوراید آب آشامیدنی ایجاد می‌شوند که آن را فلوروزیس می‌نامند و درمان آن سایش جزیی مینا‌، بلیچینگ(سفید کردن دندان )، لامینیت کامپازیت یا پرسلن است.

سلامت: آقای دکتر ، چرا گاهی ترمیم‌های سفید پس از چند سال لبه‌ها بدرنگ می‌شود؟

پر کرددگی های سفید پس از چند سال در دهان رنگ گرفته و و نیاز به پولیش خواهد داشت.  مواد غذایی رنگی مانند قهوه، شکلات، نوشابه‌های رنگی و همچنین دخانیات ، سرعت رنگ‌پذیری این ترمیم‌ها را افزایش می‌دهند. گاهی اوقات بهتر است پرکردگی کاملاً تعویض شود.

سلامت:اگر فقط یکی از دندانهای جلویی تیره تر باشد چطور؟

در صورتی که یکی از دندان‌های شما تیره‌تر شده باشد ، ممکن است عصب دندان‌تان صدمه دیده یا از بین رفته باشد. در این صورت ، ابتدا عصب دندان معالجه شده، سپس با روشهای سفید کردن (بلیچینگ) تغییر رنگ آن تصحیح می شود.در برخی از موارد جهت برطرف کردن تیرگی دندان، ممکن است نیاز به پوشاندن سطح بیرونی دندان کامپازیت، لامینیت چینی یا حتی در برخی موارد نیاز به روکش باشد.

سلامت: نامرتبی شش دندان جلویی پایین هم نیاز به درمان دارد؟

در صورتی که دندان های جلویی فک پایین شما نامرتب باشند، برای مرتب کردن آنها  بهتر است در مرحله اول از ارتودنسی استفاده کنید. در مواردی که الین بی‌نظمی مختصر باشد می‌توان از تراش مختصر لبه دندان ها همراه ترمیم کامپازیتی یا بدون آن استفاده کرد.

سلامت: اگر هم ارتفاع باشند چطور؟

هم ارتفاع نبودن این دندانها به هنگام صحبت موجب جلب توجه طرف مقابل به این بی‌نظمی خواهد شد و برای رفع این مشکل می‌توان از تراش مختصر لبه دندان‌ها همراه با ترمیم کامپازیتی یا بدون آن استفاده کرد.

سلامت: بدرنگی دندانهای عقبی علتش چیست؟

تیرگی دندان‌های عقب ممکن است در اثر پرکردگی‌های سیاه، پوسیگی یا پرکردگی های سفید خراب باشد، در این موارد می توان با برداشتن ترمیم قبلی و خذف پوسیدگی و قرار دادن ترمیم سفید جدید، مشکل را حل کرد.

 

منبع: روزنامه سلامت
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.