چرا بسیاری از افراد اهداف خود را نمی نویسند؟ ( بخش دوم)

تازمانی که هدف نوشته نشود، تصویر روشنی از آن ایجاد نمی شود. هدف نوشته نشده تنها یک آرزو و خیال است . بکوشید تا خیال ها و آرزوهایی را که برایتان بیشتر ارزش دارد، عملی کنید.
اگر نوشتن اهداف می تواند به موفقیت منجر شود، پس چرا بسیاری از افراد اهداف خود را نمی نویسند؟ این پرسش و پاسخ های متعددی دارد که در اینجا به آنها اشاره می شود:
۱-ترس از شکست
۲-کم بودن اعتماد به نفس و خودکم بینی.
۳-ندانستن چگونگی انجام کار.
۴-نداشتن اهداف خاص.
۵-نداشتن دلیل برای نوشتن.
ندانستن چگونگی انجام کار
بیشتر افراد در رابطه با نوشتن اهداف و تکمیل کردن آن هر گزآموزشی ندیده‌اند. وقتی شما شروع به نوشتن اهدافتان  می‌کنید به تصورات ذهنی خود اجازه پرواز می دهید. تمام آرزوهای خود را روی کاغذ بیاورید تا بتوانید آنها را بررسی و تحلیل کنید .اگر احساس کردید آرزوی ندارید، بیشتر فکر کنید، به درون خود بروید و انگیزه ها و افکار درونی خود را بیرون بریزید و سپس آنها را بنویسید.
به یاد داشته باشید که یک رویا و آرزو فقط زمانی هدف است که نوشته شده باشد شاید سوال کنید که چرا باید نوشته شود؟ من می دانم چه می خواهم! اما نوشتن اهداف و دلایل متعددی دارد که در اینجا به آن اشاره می شود:
-نوشتن سبب می شود که هدف، دیدنی و ملموس شود.
- هدف نوشته شده مرجعی می شود که می توانید برای ارزیابی و تغییر به آن مراجعه کنید.
- امکان ارزیابی روند رسیدن به هدف را که موجب پیدایش احساس رضایتمندی خواهد شد ایجاد می کنید. روانشناسان بر این عقیده اند که رمز استواری رفتارها این است که با دید مثبت به بالندگی آنها بی اندیشیم. وقتی گامی فراتر به سوی موفقیت برداشتید، خود را به خاطر آن گام تشویق کنید. این تشویق در ارزیابی خود که باید پیوسته انجام شود، بسیار موثر خواهد بود. گام مثبت خود را ارج بگذارید به این ترتیب می‌بینید که همچنان با انگیزه خواهید ماند.
نداشتن اهداف خاص 
اگر شما به اهداف خود آشنایی ندارید بکوشید تا روش کشف آنها را بیابید.  
سه نوع هدف وجود دارد: (اهداف شخصی)،(اهداف خانوادگی) و (اهداف اقتصادی و حرفه ای).
این اهداف چنان به یکدیگر وابسته اند که جدا کردن آنها بسیار دشوار است. در هر یک از این سه مورد فرد باید بداند که می خواهد چه کسی باشد چه می خواهد انجام دهد و چه می خواهد داشته باشد.
  برای دانستن این نکات افکارتان را کاملاً رها کنید. به درون خود بروید و افکار درونی خود را به سطح بیاورید و سپس آنها را این بنویسید. از همین لحظه برای عملی کردن اهداف خود برنامه ریزی را آغاز کنید. در هر یک از انواع سه گانه اهداف، باید به این مسئله توجه کرد که چه می خواهید باشید؟ چه کار می خواهید بکنید؟ و چه چیزی را می خواهید به دست آورید؟
به جدول زیر توجه کنید.
 
شخصی خانوادگی بهبود و تکامل شخصیتی شغل

فرزندان

همسر

خانه

خودرو

تعطیلات

پول

فیزیکی و جسمی

روانی

روحی

حقوق و درآمد

پیشرفت در کار

وسائل

ایمنی و اقتصادی

نداشتن دلیل برای نوشتن
وقتی نتایج مثبت نوشتن اهداف را ببینیم، دیگردر نوشتن اهداف خود کوتاهی نمی‌کنیم.
هنگامی که ما برای عملی کردن اهدافمان نقشه ای نوشته شده داشته باشیم، مطمئناً استرس موجود در این روند بهتر کنترل خواهد شد. روند تنظیم اهداف و تکمیل آنها،مزایای زیر را برای کارمان در بر دارد:
• از مهم‌ترین اصول پیشرفته مدیریت زمان است.
• انگیزه دهنده مردم در نیروی کار است.
• موجب افزایش بهره وری همه اعضای تیم کاری می شود.
• نیرو و انرژی افراد تیم علت مشارکت در تحلیل اهداف و نقشه هاافزایش می یابد.
• رسیدن به نتیجه عالی و دلخواه را تسریع می‌کند.
• بهره‌وری مطب حداقل ۱۰% افزایش می یابد.
• درآمد شخصی تا ٪۱۰۰ افزایش می یابد.
اکنون با توجه به موارد ذکر شده، متقاعد خواهید شد که نوشتن اهداف چه ارزش شایانی دارد. اگر متقاعد نشده اید، بهتر است فهرست مذکور را دوباره مرور کنید.
منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.