چگونگی سازگاری با تفاوتهای فردی « بیمار: آقایی غمگین یا افسرده»

بگذارید یک موقعیت خاص را در نظر بگیریم و دانش برخورد مناسب با تفاوت های شخصیتی را در هر مورد بررسی کنیم.
با این روش شما می توانید به خوبی از فواید سازگاری با افراد مختلف سود ببرید.
-موقعیت:هر بیمار تجربه ای جدید از بیماری را به همراه خود می آورد که این تجربه نیازمند ارزیابی ارزیابی شفاف و گسترده است. شما وقت و زمان ارزیابی را فراهم و بیمار را برای یک قرار ملاقات مشاوره به دفتر خود دعوت می کنید‌.
اگر شما پیشنهادهای خود را به یک روش به همه افراد(چهار دسته متفاوت شخصیتی) با خلق و خوی متفاوت بیان کنید، سه تن از آنها ممکن است بروند!!!!!!! اگر شما روش ارتباطی خود را با تمام بیمارانتان به خوبی تنظیم نکنید، نه تنها از پیشنهادهای شما نتایج مثبتی نمی گیرند، بلکه حتی متوجه آنها هم نخواهند شد.
بررسی ودرک تفاوت های فردی به عنوان نخستین گام در تلاش شما برای پیشرفت مهارت های ارتباطی موثر است. این نکته را خوب به خاطر داشته باشید: ۵۸درصد از موفقیت شما، در مهارت های ارتباطی خواهد بود، در حالی که ۵۱ درصد دیگر به مهارت های تکنیکی شما بستگی دارد.
در زیر به روش برخورد با نوع شخصیت رفتاری غمگین یا افسرده اشاره می شود:
بیمار:آقایی غمگین یا افسرده
-با انجام دادن موارد زیر آماده پذیرش او باشید: 
به محض اطمینان از زمان قرار ملاقات، به او خاطر نشان کنید که منشی شما زمان مشخصی را برای او تعیین کرده است و توجه صد در صد شما معطوف به اوست. یک برنامه درمانی کتبی برای صحبت با او آماده کنید و با روی خوش به ملاقات او بروید و به او اطمینان دهید که نکات خاص درمانی برای او در نظر دارید. سعی کنید یادداشت هایی در مورد شان اجتماعی (پرستیژ) او در طی مصاحبه اولیه بردارید و نکاتی شخصی را در مراجعه بعدی با او در میان بگذارید. اواز شما برای این یادآوری قدردانی می کند و احساس با ارزش بودن خواهد کرد.
چگونگی آغاز صحبت در جلسه ابتدایی با یک فرد غمگین:
از او بپرسید اگر قرار باشد شما درباره اهدافتان در مورد دهان ها و لبخندتان صحبت کنید، چه می گویید؟ سپس با دقت گوش دهید و یادداشت های کمکی بردارید تا نکته از توجه شما نسبت به او دور نماند. زبان اشاره بسیار مهم است قبل از شروع درمانِ او باید بیشترین اطمینان را به شخصیت و مهارت های حرفه ای شما داشته باشد.
تصویر۱-۴:نمونه ای از بروشور مطب و تصاویر قبل و بعد بیماران.
*چگونگی شروع و آغاز صحبت در هنگام مشاوره:
" هفته پیش که برای معاینه به اینجا تشریف آوردید، ما مقدار زیادی اطلاعات در مورد مسائل درمانی شما گردآوری کرده ایم. در آن ملاقات اهداف خود را مشخص کردید. در طول هفته گذشته اطلاعات را به طور کامل ارزیابی و یک برنامه درمانی طرّاحی کرده‌ام که از طریق آن شما می توانید به اهداف خود دست یابید. امروز می خواهم این برنامه درمانی را برای شما توضیح دهم و در مورد روش‌های مختلف رسیدن به آن با هم هم فکری کنیم. بنابراین فکر می‌کنم برای هر دوی ما واضح هست که می‌توانیم با همکاری یکدیگر نیازهای درمانی شما را برآورده کنیم."
بادقّت در موارد زیر به او مشاوره دهید:
•او را در وضعیت فعلی بررسی کنید.
•شما برای رساندن او به اهدافش به چه چیزهایی نیاز دارید.
•منافع درمان را بیان کنید.
•توضیح دهید که در صورت انجام ندادن برنامه درمانی، دچار چه مشکلاتی خواهد شد.
•در مورد مسائل مالی صحبت کنید.
•به او وقت بدهید تا سوالات خود را مطرح کند.
مراقب زبان اشاره باشید، نباید به نظر برسد که شما عجله دارید. به او زمان بدهید که فکر کند و سوال بپرسد. او نیازمند قوّت قلب است عکس های قبل و بعد از درمان برای اطمینان دادن به این امر بسیار مهم هستند.
اگر او سوال های بیشتری نداشت، از او بپرسید که آیا مانعی برای شروع درمانش وجود دارد؟ 
  به او اجازه دهید تا تمام نگرانی هایش را بیان کند. اگر این اجازه را به او ندهید و این فرصت را پیدا نکند پیشرفتی در اجرای درمانش نخواهید داشت.
یک کپی از برنامه درمانی و همچنین بروشورهای مخصوصی که با وضعیت او ربط دارند، به او بدهید. همچنین می توانید یک کپی از عکس های قبل و بعد از درمان بیماری را که شبیه به وضعیت درمانی اوست در اختیارش قرار دهید و یا برای او ایمیل کنید.(به طور واضح شما باید این اجازه را از همه بیماران داشته باشید که بتوانید از عکس های قبل آنها برای اهداف علمی استفاده کنید.)همچنین به او اجازه دهید که اگر سوالی در مورد برنامه درمانی داشت، بتواند تلفنی از شما بپرسد.
*با این گروه از افراد صبور باشید.
او نهایتاً با طرح درمان شما موافقت خواهد کرد و این نیازمندِ دادن قوت قلب و اطلاعاتی است که بتواند او را حمایت کند. توجه به جزئیات، جدّی و هوشمند بودن را به خاطر داشته باشید. عجله نکنید و به او زمان بدهید.
فهرست ها، نمودارها و جزئیات برنامه درمانی را همراه با صورت مالی کتباً به او ارائه دهید و یا می توانید به صورت یک برنامه Powerpoint برای او نمایش دهید.
این افراد کمال گرا هستند، پس در طول درمان به او احساس امنیت خاطر دهید تا به اهدافش برسد و به او یادآور شوید تا زمانی که نتیجه درستی بگیرید، با او خواهید ماند‌.

 

منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشک)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.