برای بهتر گوش کردن نیازمند چه روش هایی هستیم؟ ( بخش اول)

•شما باید مشتاق شنیدن چیزهایی باشید که افراد دیگر می گویند.
اگر بخواهید می توانید مهارت گوش دادن خود را بهبود دهید. گوش کردن یک مهارت است و مهارت ها یادگرفتنی اند. اگر شما می خواهید شنوندۀ خوبی باشید و روابط شما با اعضای گروه و بیمارانتان بهتر شود، باید تصمیم جدی بگیرید که این خود یکی از مراحل پیشرفت کار شماست. این نکته قابل درک است که هیچکس ارتباط دهنده و شنونده بدون نقصی نیست، اما اگر شما درک کنید که گوش دادن یک مهارت ارتباطی با ارزش است، آنگاه خود را ملزم می کنید که به مطالعه و تمرین آن بپردازید.
•شما باید زمان کافی برای گوش کردن داشته باشید.
اگر زمان کافی ندارید، برنامه‌ریزی زمانی انجام دهید. گوش‌کردن نیازمند زمان است و اگر شما زمان ندارید این مشکل را مودبانه به طرف مقابل بگویید و با او صادق باشید. زمانی را برنامه ریزی کنید که بتوانید بدون نگرانی سخنان بیمار را بشنوید. این کار اشتباه است که وانمود کنید در حال گوش دادن هستید، اما در حقیقت در مورد گذشت زمان عصبی  باشید، برای مثال می توانید بگویید: من شما را درک می کنم و بسیار مشتاقم که صحبت ها و پیشنهادهای شما را بشنوم، اما هم اکنون زمان خوبی برای بحث کردن در مورد این موضوع مهم نیست؛ می توانیم فردا ناهار را باهم باشیم و دربارۀ این موضوع به بحث بپردازیم.
•شما باید صادقانه بخواهید که افراد دیگر را در مشکلاتشان یاری کنید.
برای مثال می توانید بگوئید: من متوجه شدم که این تابستان برای شما زمان سختی بوده است، زیرا فرزندانتان در خانه بوده اند. هردوی ما چون می دانیم در حال حاضر تغییر برنامه امکان پذیر نیست پس بهتر است ماه آینده درباره این موضوع بحث کنیم.
نکته: اگر به افراد گروه خود گفته اید که زمان دیگری برای ادامه بحث در نظر گرفته اید، حتماً این کاررا انجام دهید. 
برای رابطه شما زیان آور است که بگویید مسئله ای را بررسی خواهید کردوسپس آن را رها کنید‌.

 

منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.