برای بهتر گوش کردن نیازمند چه روش هایی هستیم؟ ( بخش دوم)

•شما باید توانایی درک احساسات درست دیگران را داشته باشید.
افراد مختلف احساسات گوناگونی دارند که در بعضی مواقع این احساسات با آنچه که شما فکر می کنید، متفاوت اند. یاد بگیرید که این تفاوت‌ها را بپذیرید و اجازه ندهید که آنها بر روی روابط شما تاثیر منفی بگذارند و انرژی و زمان شما را بگیرند. البته این کار به آسانی میّسر نیست.
به مثال زیر توجّه فرمایید:
خانم بیمار: من از دندانپزشکی متنفرم و فقط زمانی می آیم که مجبور باشم.
دستیار: من درک می‌کنم، شما ذهنیت خوبی در مورد دندانپزشکی ندارید، اما می خواهم بدانید که دکتر در کار خود از بهترین‌هاست و متعهد به انجام مراقبت های درمانی است.
شما نباید نگران باشید، زیرا ما کمک می‌کنیم تا درمان‌ها به بهترین شکل انجام شوند و زمانی که در اینجا هستید احساس ناخوشایندی نداشته باشید.
این بیمار نسبت به اعضای تیم دندانپزشکی احساس متفاوتی دارد. به هر حال نباید این تفاوت در احساس باعث تغییر تعهد شما برای دادن اطلاعات و مراقبت  های خوب درمانی به بیمار شود و روی رفتار شما با بیمار تاثیر منفی داشته باشد.
• شما باید اطمینان داشته باشید که دیگران توانایی کنترل احساسات خود را دارند و می‌توانند شرایط را که در آن هستند کنترل کنند.
وقتی فردی نزد شما می آید و نگرانی ها و مشکلات خود را بیان می‌کند، ممکن است نصیحت شما را نخواهد،  بلکه نیازمند توجه شما و تسکین روحی خود باشد.
بیشتر مردم برای فرار از گوش کردن موثّر، کار های حیرت آوری انجام می دهند. درست گوش نکردن سبب می شود تا شما به اطلاعات کافی و مناسب دسترسی پیدا نکنید و این مخالف آن چیزی است که شما می خواهید.
زمانی که فرد شروع به گفتن موضوعی می کند، شما باید بیشترین اطلاعات ممکن را از صحبت‌های او به دست آورید. اطلاعات این اجازه را به شما می دهد که انگیزه ها، مشکلات، نگرانی‌ها و یا احساسات را شناسایی کنید. موانع خوب گوش کردن بسیارند که به چند نمونه از آنها در زیر اشاره می‌شود:
-نصیحت کردن.
-پیشنهاد راه حل .
-دستوردادن.
-ضرب العجل تعیین کردن.
-آموزش دادن.
-منتقد بودن.
-تعریف و تمجید کردن.
-رئیس گونه رفتار کردن.
-مسخره کردن شخص و مشکلاتش.
-عوض کردن موضوع .
-در مورد موقعیت خود صحبت کردن.

•در هنگام گوش کردن موارد فوق را هرگز انجام ندهید.

منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.