چگونه با تمرین تُن صدای خود را بهبود ببخشیم؟

با تمرین تُن صدای خود را بهبود بخشید.
زمانی که شما صحبت می کنید، مانند این است که آواز می خوانید. صدای شما یک وسیله است و گفتار، آواز شماست. محدوده ی  صدای بیشتر مردم در زمان صحبت کردن دست کم به یکی از نت های هشتگانه موسیقی شباهت دارد. در صحبت کردم برخلاف آواز خواندن نت ها نگه داشته نمی‌شوند، بلکه تا حدی از نتی به نت دیگر تغییر می‌کنند. داشتن محدودۀ وسیعی از آهنگ صدا می‌تواند روشی جذاب و موثر در صحبت کردن پدید آورد.
کسی که روی یک نت می ماند صدای یکنواختی را که همان یک نوت باشد، ایجاد می کند. یکی از جنبه های مهم گفتار تغییر آهنگ است، به این معنی که نت های گوناگونی را به گفتار خود اضافه کنید. یک راه خوب برای آزمایش آهنگ صدا این است که دهان خود را در حالی که بسته اید، جملات را زمزمه کنید. تمام چیزهایی که می شنویدآهنگ صدای شماست. این جمله را با خود تمرین کنید:《من نمی توانم باور کنم که این کار را انجام می دهم.》ابتدا این جمله را با صدای بلند بیان کنید. سپس دهان خود را ببندید و جمله را زمزمه کنید. چه چیزی می شنوید؟
اگر شما صدایی یکنواخت از نت ها را همراه با افزایش مختصری در میان آن بشنوید، از چند تمرین دیگر استفاده کنید و اگر شما افت و خیز صدا را با هم بشنوید، عالی است، زیرا صدای شما دارای آهنگ است.
شما می توانید به صدای افرادی که در رادیو و یا تلویزیون دارای صدایی جذاب هستند، گوش دهید. به خوبی متّوجه خواهید شد که آنها در رساندن پیامشان چه اندازه فریبنده هستند.
این تمرین را با صدای خودتان، ولو آنکه ساختگی در نظر آید، انجام دهید. به یاد داشته باشید که شما فقط در حال تمرین هستید. با تمرین کردن، شما خودتان را آزمایش می کنید و تغییرات موثّری را در گفتار روزمرۀ خود ایجاد می کنید.
مانند هر مهارت دیگری ارتباط نیز نیازمند مطالعه، تمرین و آموزش و یادگیری است. بزرگترین هنرمندان، خواننده ها، ورزشکاران و مجریان، استاد داشته اند. هرکسی که در یک مهارت به برتری رسیده، در آن مهارت تمرین بسیار  کرده است. آنها می دانند که هیچ چیز همیشه کامل نیست، ولی با به کار گیری مهارت و تلاشی دوچندان می توان آن را بهبود بخشید. ارتباط ممکن است مهمترین مهارت شما باشد، پس آن را تمرین کنید.
منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.