عوامل مهم در پیام رسانی موثّر (بخش دوم)

پیام رسانی موثّر
برای اینکه افراد بخواهند پیام شما را بشنوند، سه عامل مهم وجود دارند که عبارتند از:
•آیا این پیام برای آنها سودمند است؟
•چه کسی این پیام را انتقال می دهد؟
•پیام چگونه رسانده می شود؟
در این مقاله به عامل سوم خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید:
پیام چگونه رسانده می شود؟
چگونه پیام از گوینده به شنونده انتقال می‌یابد؟ مطابق آنچه که در فصل پنجم گفته شد،۶۰درصد درک مفهوم های پیامِ فرستاده شده(ویا دریافت شده)از طریق زبان اشاره بوده است و ۳۰ درصد آنها از راه تُن صدا و یا لحن آن، و ۱۰درصد باقی مانده از طریق لغات.روشی که شما پیام را با آن به شنونده می رسانید تاثیر بیشتری از آنچه که می گویید دارد. به علاوه، پاسخی که مردم به پیام های دیداری می دهند، بیشتر از پاسخ های است که به پیام های شنیداری می دهند. طبق تحقیقات، تقریباً ۳۸٪ مردم اتفاقاتی را که دیده اند به یاد دارند. بنابراین،استفاده از وسایل کمک تصویری به روشن سازی پیامتان کمک بسیاری می‌کند. با این کار به شنونده اجازه می‌دهید که خود را درگیر ارتباط کند. کلید یادگیری و فهمیدن درگیر بودن است.هدف اصلی این است: ایجاد ارتباط موثر و دو طرفه که در آن تمامی اطلاعات و احساسات مبادله گردد و نتیجۀ آن ارتباطی سودمند و رضایت بخش باشد تا به پذیرش پیشنهاد های درمانی شما منجر شود.
نکات کلیدی در چگونگی بیان صحبت ها-به گونه ای که دیگران به آنها فرا دهند-عبارتند از:
۱-صریح باشیدو حاشیه نروید.
۲-بروید سر اصل مطلب.
۳-مثبت باشید.
۴-دوستانه رفتار کنید-رئیس وار رفتار نکنید.
۵- سعی کنید انگیزه های فرد مقابل را درک کنید.
۶- رابطه را بر اساس اعتماد پایه ریزی کنید.
۷- اطلاعات خود را کوتاه و روشن بیان کنید.
۸- افراد را در طول بحث درگیر کنید.

 

منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.