مراحل صحبت و ارائۀ طرح درمان موثّر ( بخش اول)

*گام اول: از زبان غیر فنّی استفاده کنید.
-این را میلیون ها بار شنیده اید، زیرا بسیار مهم است. دندانپزشکان اغلب فکر می کنند که از زبان غیرفنّی استفاده می کنند، در حالی که بیمار هیچ چیز در مورد آنچه گفته شده، نفهمیده است.
زمانی که دندانپزشک برنامه درمانی را توضیح می دهد، بیشتر اشخاص احساس سردرگمی می کنند و شاید ازاینکه به شما بگویند  متوجه منظورتان نمی شوند  خجالت می کشند. ترجیح می دهند، فقط بگویند بله، درک کردم، و بعد از آن بیرون بروند و هیچ وقت برنگردند.
صحبت های خود را در موقعیت های مختلف روی نوار ضبط کنید. از قرار ملاقات مشاوره ای، تنظیم قرار نهایی، دادن دستورالعمل بهداشتی تا دستورهای پس از عمل جراحی و جز آنها.
دوباره نوار را به صورت گروهی گوش دهید و کلماتی را که باید حذف شوند، تعیین کنید.کلمات و عبارات را به گونه ای تغییر دهید که بتوانید با تمرین آن، دوستانه تر صحبت کنید. حتی می توانید این نوار را برای فرد عادی بگذارید تا به شما بگوید، متوجهّ چه چیزی نشده و منشا سردرگمی در چیست. این کار کمک زیادی به شما می کند.
*گام دوم:از روش های گوناگون آموزش و ارتباط استفاده کنید.
از آنجایی که افراد به روش های گوناگون آموزش می بینند و دارای شخصیت هایی متفاوت اند، شما نیز برای ارتباط بهتر باید راه های گوناگونی را بیازمایید.
برای مثال شاید شما برای ارائۀ برنامۀ درمانی خود، بخواهید عکس های قبل و بعد از درمان را نشان دهید. در این مورد شاید برخی کلی نگر باشند و برخی دیگر خواستار دیدن جزئیات باشند. شما باید در مقابل شخصیت ها و خواسته های متفاوت بسیار حساس باشید و پاسخ آنان را هوشمندانه بدهید.
*گام سوم: تاکید در مورد سودمند بودن درمان
صحبت های خود را چنان تنظیم کنید که فواید صحبت های شما را به خوبی منعکس کند. مثال:دکتر:خانم X! شما در مورد توضیحات اینجانب، کاملاً آگاه به نظر می رسید. من احساس می کنم این برنامه از نیاز شما به درمان گسترده تر در آینده پیشگیری می کند.
*گام چهارم:بیانیۀ 《سودمند بودن》را با سوال تمام کنید.
چرا باید شما بیانیۀ 《سودمند بودن》خود را با سوال تمام کنید؟
زیرا سوال کردن فواید زیر را دارد:
•درگیر کردن بیمار با درمان.
•مطمئن می شویم که کاملاً مقصودمان درک شده است.
•بفهمیم آیا سوال یا مطلبی باقی مانده است.
دکتر:خانم!در مورد برنامه  ی درمانی پیشنهادی من پرسش ندارید؟
اگر پرسش ندارید، آیا دلیل دیگری برای شروع نکردن درمان و تعیین قرار وجود دارد؟
 
منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.