آموزش و ایجاد انگیزه در بیمار

شما به عنوان ارائه دهنده مراقبت ها و درمان های دهان و دندان در حقیقت مربیان دندانپزشکی محسوب می شوید. مردم، هنگامی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنند، دانش چندان زیادی در این خصوص ندارند. در حقیقت، دلیل عمده ای که مردم به دندانپزشکی مراجعه نمی کنند ویا به دستورالعمل های درمانی پاسخ مثبت نمی دهند، آن است که هیچ گونه نیازی را در این بخش احساس نکرده اند یا اینکه اطلاعات دندان پزشکی کمی دارند.
آموزش و ایجاد انگیزه، از جمله بخش ها و موارد اساسی در جلسه مشاوره محسوب می‌شوند. جلسه مشاوره زمانی است که بیمار در کمال فراغت به صحبت های شما گوش فرا دهد، دستورالعمل های شما را به خوبی بشنود و همه برنامه هایی را که شما برای آنها در نظر گرفته اید به خوبی درک کند.
به عنوان یک مربی، شایسته است شما از بهترین الگوهای آموزشی استفاده کنید. از آنجایی که تقریباً ۳۸ درصد از یادگیری افراد به صورت بصری انجام می شود، بهترین و رایج ترین الگوی یادگیری استفاده از کمک های بصری است که شما نیز باید از آنها به خوبی استفاده کنید. ضمناً، در این قسمت، توجه خود را برروی نتایج پایانی معالجه معطوف کنید و از گفتن مطالب فنّی بپرهیزید. 
بیشتر متخصصین بخش دندانپزشکی، به بحث و بررسی تکنیک های بالینی  می پردازند که بیماران از آنها آگاهی ندارند و باعث آشفتگی آنان می شود. در این بخش، از زبان ساده و غیرفنّی استفاده کنید. همچنین از بهترین کمک کننده های بصری، چون تصاویر و عکس های زیبا استفاده کنید وبه بیماران خود اجازه دهید تا آنچه را که شما درصدد ارائه آن هستید، درک کنند.
فیلم های کمک آموزشی
استفاده از فیلم های کمک آموزشی می تواند باعث ایجاد آرامش فکر برای بیمار گردد. تا آنجا که او می تواند به راحتی به یادگیری و درک مسائل مربوط به دندانپزشکی بپردازد. این سهولت یادگیری و آرامش بیمار می تواند تعاملات و ارتباطات ساختاری مناسبی را ایجاد کند.
مثلاً هنگامی که شخص بتواند نتایج احتمالی معالجات خود را در جهت زیباتر شدن لبخندش به سادگی ببیند. بدیهی است که برای انجام این درمان ها اشتیاق بیشتری نشان خواهد داد.
چنین فیلم های آموزشی، کتاب های مناسب، بروشورها یا تصاویر مربوط به دهان بیمار که می تواند در مطب عرضه شود، باید ساده و مستقیم باشد، تا بتواند به تمامی نیازهای بیماران پاسخ دهد. برای نمونه:
دکتر: خانمx!هفته گذشته، هنگامی که شما برای اولین بار به مطب من مراجعه کردید، نظرات خود را در خصوص رنگ دندان هایتان گفتید. اینک به من اجازه دهید که تصویر فردی را که موقعیتی مانند شما داشته را به شما نشان دهم. آن فرد نیز دارای لک هایی برروی دندان های خود بود. آیا شما تشابهی را دراین تصاویر می بینید.
بیمار: بله، اینها نیز دقیقاً مشابه دندان های من است.
دکتر: هنگامی که ما فرایند درمانی بیمار را کامل کردیم، او چنین دندان هایی را به دست آورد(در این میان پزشک تصاویر را به بیمار نشان می دهد) نظرتان در این مورد چیست؟ 
بیمار:عالی است.
دکتر:خب خانمx!من مشتاقم که به شما بگویم در صورت تکمیل دوره درمان، شما نیز می توانید دارای چنین دندان هایی شوید. آیا شما نیز مایل به انجام چنین درمانی هستید؟او احتمالاً پاسخ مثبت می دهد. سپس به جزئیات مراحل درمان بپردازید. سعی کنید این مرحله، بسیار کوتاه باشد. در حقیقت، دکتر نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه برای انجام این کار زمان بگذارد. زمان معمول و متعارفی که صرف انجام چنین عملی می شود، معمولاً حدود ۱۷ دقیقه است.
توجه داشته باشید که این قسمت باید به صورت بصری و مختصر و مفید در نظر گرفته شود.
اگر شما از دوربین های درون دهانی استفاده می کنید و برهمین اساس نیز چنین تصاویری را به بیمار نشان می دهید، (در حقیقت، در این میان تصاویر قبل و بعد از انجام معالجات دندانپزشکی را ثبت می کنید.) نه تنها چنین مشاهداتی بسیار موثر است، بلکه بسیار سریع نیز انجام می شود.
 
منبع: کتاب رابطه بهتر نتیجه برتر( اصول مدیریت صحیح در مطب های دندانپزشکی)
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.