حفرات یا ضایعات پوسیده کلاسV

ضایعات Class V به حفراتی گفته می شود که در  یک سوم سرویکال دندان ها ایجاد می شوند. این ضایعات ممکن است پوسیده و یا غیر پوسیده باشند‌. ترمیم این حفرات در نگاه اول ممکن است کار ساده ای به نظر برسد ولی باتوجه به موقعیت چنین ضایعاتی که نزدیک لثه و سمنتوم دندان قرار گرفته اند یکی از حساس ترین ترمیم ها محسوب می شوند.
به همین دلیل شناخت علل ایجاد آنها، آشنایی با مواد ترمیم کننده و در نهایت بررسی روش های کلینیکی ترمیم، جزء اصول اولیه برای انجام ترمیمی موفق است. دراین مقاله حفرات یا ضایعات پوسیده Class V و اتیولوژی آنها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

حفرات یا ضایعات پوسیده

این ضایعات به علت بهداشت بد وتجمع پلاک درنواحی سرویکال دندان به وجود می آیند. در صورتی که شدت وتعداد این ضایعات زیاد باشد به آنها Rampant Caries گفته می شود. چنین ضایعاتی را می توان در کودکانی که بهداشت بد وریسک پوسیدگی بالایی دارند و همچنین افراد سیگاری و معتاد مشاهده کرد.(تصاویر1 و 2)

تصویر 1:پوسیدگی Rampant

تصویر 2:پوسیدگی کلاس V

با افزایش سن، لثه ها دچارتحلیل وعقب نشینی شده، قسمت های سمنتوم وعاج دندان در محیط دهان نمایان می شوند. ازآنجایی که سختی عاج یک پنجم مینا است، سرعت سایش آن نیزبیشتراست وحتی اگربیماربهداشت دهان را رعایت کند، دچارسایش طوق وحساسیت دندان می شود.

حال اگربیماربهداشت دهان را به خوبی رعایت نکند، عاج دندان (با PH بحرانی 5/6) ، سریع ترازمینا (با PH بحرانی 5/5) دچار پوسیدگی می شود که درنواحی فورکای دندانی، ترمیم چنین ضایعاتی بسیاردشواراست (تصویر3).

تصویر3:پوسیدگی ناحیه فورکا

بنابراین اولین قدم دردرمان چنین بیمارانی جرم گیری، بروساژ، آموزش بهداشت وتجویز دها نشویه های فلوراید وکلرهگزیدین است تا بدین ترتیب ، فلورمیکروبی دهان بیمار تغییر کرده PH به حالت نرمال بازگردد و ریسک پوسیدگی کاهش یابد. درغیراین صورت حتی اگرترمیم بسیارخوبی هم برای بیمارانجام شود، چند ماه بعد به علت عدم رعایت بهداشت و وجود پلاک وفلورمیکروبی پوسیدگی زا، قسمت دیگری ازهمان دندان یا حتی مارجین ترمیم انجام گرفته، دچارپوسیدگی می شود. بنابراین وظیفه شما به عنوان دندانپزشک،ابتدا حذف عامل بیماری و سپس بازسازی نسوج تخریب شده است.

نوع دیگر ضایعات پوسیده Class V، پوسیدگی های ثانویه هستند که درزیرومارجین ترمیم های قدیمی ایجاد می شوند (تصویر4). این پوسیدگی ها غالباً به علت عدم ایزولاسیون درنواحی نزدیک لثه وعدم انجام یک ترمیم (Filling) مناسب پیش می آیند. 

تصویر 4

البته قابل ذکراست که ترمیم های Class V بیش ازسایرترمیم ها ازجای خود خارج یا Pop-out می شوند. به همین دلیل یکسری از حفرات Class V که ما به عنوان دندانپزشک با آنها روبرومی شویم، جای خالی پرکردگی های قدیمی است.

 

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.