روش های درمانی ضایعات سرویکالی یا Class V ( بخش اول)

  • در مواردی که بیمار صرفاً از حساسیت طوق دندان به محرک های خارجی شکایت دارد، در صورتی که ناحیه مورد نظر پوسیده یا ساییده نشده باشد، بهترین روش درمان استفاده ازمواد حساسیت زدا  Desensitizer بر روی عاج عریان است. این مواد غالباً از جنس مواد رزینی یا حتی مواد اتصال دهنده به عاج هستند که با مهروموم کردن دهانه توبول های عاجی موجب کاهش حساسیت دندان می شوند.
  • در صورتی که طوق دندان پوسیده باشد، باید پس از حذف کامل پوسیدگی، حفره را با ماده مناسب ترمیم کرد(در مورد مواد و روش های ترمیم در ادامه توضیح داده خواهد شد).
  • در مورد ضایعات غیر پوسیده سرویکالی، اولین قدم، شناسایی علت ضایعه و اقدام به درمان های پیشگیری و کنترل کننده ضایعه است. در صورتی که وسعت ضایعه کم باشد فقط تحت نظر قرار خواهد گرفت، ولی اگر ضایعه بزرگ باشد و یا از لحاظ زیبایی برای بیمار غیر قابل قبول باشد ویا آنقدر حساسیت ایجاد شده باشد که با روش ها و مواد ضد حساسیت قابل کنترل نباشد، اقدام به ترمیم می کنیم.
ترمیم حفرات کلاسV
برای ترمیم حفرات ClassV می توان از ۲ روش کلی استفاده کرد:
۱-روش Free hand یا بدون استفاده از نوار ماتریکس.
۲-روشMatricing یاهمراه با استفاده از نوار ماتریکس.
برای توضیح بهتر چگونگی ترمیم حفرات ClassV و آشنایی بیشتر خوانندگان با مراحل کار، به بیان گام به گام انجام چند ترمیم ClassV در یک بیمار می پردازیم.
بیمار مردی ۶۰ ساله است که برای تعویض ترمیم های کامپازیت قدیمی اش مراجعه کرده است. ترمیم های قبلی دچار سایش، ریزنشست و عدم تطابق رنگ هستند. علاوه برآن لثه ها نیز تحلیل پیدا کرده و طوق دندان ها در ناحیه لثه ای ترمیم ها دچار سایش شده اند(تصاویر 1 و 2).
 

تصویر1: بیمار دارای ضایعات کلاسV

تصویر2: ساییدگی و ریزنشست در ترمیم های قدیمی کلاس V

 
مراحل درمان
مرحله اول در ترمیم های کامپازیتی، تمیز کردن سطح دندان با برس و پودر پامیس خالص است (تصویر 3). این کار علاوه بر حذف پلاک میکروبی، رنگ دندان را نیز مشخص تر میکندو در نتیجه انتخاب رنگ، دقیق تر انجام خواهد شد. انتخاب رنگ باید در همین مرحله صورت گیرد، چرا که در حین کار، دندان ها، آبشان را از دست داده و رنگشان نسبت به حالت طبیعی سفیدتر می شود.
از آنجایی که لبه جینجیوالی این حفرات در حد لثه است، برای ایزولاسیون آنها از نخ زیر لثه دوصفر(Ultrapak ®(Ultradent استفاده می شود( تصویر4)
 

تصویر3: تمیز کردن دندان با پودر پامیس

تصویر4: نخ های زیر لثه

 
پس از بی حسی، نخ ها به اندازه مناسب بریده شده، به محلول (Astringident®(UItradent   آغشته می شوند. این ماده با پوشاندن دهانه عروق سالکوس لثه، مانع از تراوش خون و مایع لثه ای در حین کار می شود(تصویر5)
 

تصویر5 : آغشته شدن نخ با محلول (Astringident®(UItradent 

 
اضافات محلول با گازتمیز گرفته می شود(تصویر6).
 

تصویر  6 : گرفتن اضافات محلول   ®Astringident

 
نخ گذاری به وسیله اسپاتول دهانی ظریف (تصویر7)ویا ابزارنخ گذاری ®UItrapak packer (تصویر 8) انجام می گیرد. نخ باید ازهمان سمتی که اول گذاشته شده است پک شود. یعنی اگر نخ ابتدادر مزیال قرارداده شده است، جهت فشار دادن اسپاتول روی نخ بایدبه سمت مزیال باشد تا نخ از داخل شیار لثه خارج نشود.
 

تصویر7: نخ گذاری با اسپاتول دهانی

تصویر8: نخ گذاری با  ®UItrapak packer

 
برای برداشتن کامپازیت قدیمی و تراش دندان می توان از فرز الماسی روند توربین استفاده کرد.پوسیدگی های فعال و نرم را با فرز روندآنگل حذف کنید(تصویر9).
 

تصویر9  : استفاده از فرز روند توربین

لبه های اُکلوزالی(مینایی) حفره با زاویه ۴۵ درجه و به عرض حداقل یک میلی متر، به وسیله فرز الماسی شعله ای پخ می شوند.(تصویر۱۰)

تصویر 10 :  بِوِل 45 درجه حفره

ادامه دارد.....

ادامه در مقاله زیر:

روش های درمانی ضایعات سرویکالی یا   Class V ( بخش دوم)

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.