روش های درمانی ضایعات سرویکالی یا Class V ( بخش دوم)

حفره با محلول (Consepsis® (Ultradent  که حاوی کلر هگزیدین است، تمیز می شود. این ماده علاوه بر حذف دبری های تراش، عاج را نیز ضد عفونی می کند.(تصویر 1)
 

تصویر1 : ضد عفونی کننده عاج با محلول کلرهگزیدین

ابتدا لبه های مینایی به مدت ۲۰ ثانیه اچ می شوند(تصویر 2).
سطوح عاجی به مدت ۱۰ ثانیه اچ می شوند(تصویر 3). به این ترتیب مینا ۳۰ ثانیه و عاج ۱۰ ثانیه اچ خواهند شد.
 

تصویر2: اچ سطح مینایی حفره

تصویر3: اچ کل سح دندان

 
توجه: یکی از شایع ترین علل شکست ترمیم های کامپازیتی، عدم رعایت ایزولاسیون محیط و آلوده شدن حفره به بزاق و خون است. به همین دلیل توجه داشته باشید که محل ترمیم کاملاً عاری از رطوبت و خون باشد. این کاررا می توان با روش های مختلف مانند استفاده از رول پنبه با قدرت جذب بالا، ساکشن های قوی جراحی، رابردم و غیره انجام داد.حفره پس از شستشو و خشک کردن به کمک رول پنبه و ساکشن جراحی ایزوله می شود.(تصویر4)
 

تصویر4 :خشک کردن حفره

 
در صورتی که عاج اچ شده به هنگام خشک کردن حفره زیاد هوا بخورد، الیاف کلاژن آن کلاپس میکند وباندینگ نمی تواند با نفوذ به اطراف آنها لایه هیبرید ایجاد کند.در نهایت قدرت باند کاهش پیدا کرده، احتمال ریز نشست زیاد می شود.
به همین دلیل بهتراست برای خشک کردن حفراتی که درآنها وسعت عاچ اچ شده زیاد است، از روشBlot dryingیا خشک کرن توسط گلوله پنبه استفاده شود تا الیاف کلاژن عاج اچ شده، کلاپس نکنند. همچنین می توان الیاف کلاژن خوابیده رابا دوباره مرطوب کردن به حالت اول برگرداند.برای این کار بایک گلوله پنبه مرطوب شده با آب یا Consepsis، سطح عاج اچ و خشک شده را دوباره کمی مرطوب می کنیم و ۳۰ثانیه صبر میکنیم تا الیاف کلاژن به حالت طبیعی بازگردند(تصویر5)
 

تصویر5 : Rewetting حفره با ® Consepsis

 
مرحله بعد قراردادن باندینگ عاجی- مینایی نسل های چهارم یا پنجم است.پس از مالیدن باندینگ، ۲۰ثانیه صبر می کنیم تا ماده به عاج و مینای اچ شده نفوذ کند. سپس آن را با پوار هوا با شدت کم به مدت ۵ثانیه نازک می کنیم تا حلّال آن تبخیر شود(تصویر6).
 
 

تصویر6 : قراردادن باندینگ روی دندان

توجه: باندینگ های مینایی مانند ®Heliobond یا ®Margin Bond   به تنهایی قابلیت اتصال به عاج را ندارند و فقط برای اتصال به مینا قابل استفاده اند.
لایه باندینگ به مدت ۲۰ثانیه با نور سخت می شود(تصویر7).سطح عاج را با لایه نازکی از کامپومر سیال یا کامپازیت سیال مانند  ® Tetric N flowبپوشانید.(تصویر 8)
 

تصویر7: کیور کردن باندینگ

تصویر8: قراردادن کامپازیت Flowable

 
کامپازیت سیال را با نوک سوند به تمام سطوح عاجی حفره هدایت کنید تا به طور یکنواخت سطح را بپوشاند.(تصویر9)
لایه کامپازیت سیال را ۲۰ ثانیه با نور سخت کنید.(تصویر10)
 

تصویر9: هدایت کامپازیت Flowableبا سوند

تصویر10: کیور کردن کامپازیت Flowable

 

ادامه دارد.....

ادامه در مقاله زیر:

روش های درمانی ضایعات سرویکالی یا   Class V ( بخش سوم)

 

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.